Siirry pääsisältöön

"Mul' on jano lähteesi vettä"

Saarna Tuomasmessussa 15.1.2023

Joh. 4:5-26: Matkallaan Jeesus tuli Sykar-nimiseen Samarian kaupunkiin. Sen lähellä oli maa-alue, jonka Jaakob oli antanut pojalleen Joosefille, ja siellä oli Jaakobin kaivo. Matkasta uupuneena Jeesus istahti kaivolle. Oli keskipäivä, noin kuudes tunti.
    Eräs samarialainen nainen tuli noutamaan vettä, ja Jeesus sanoi hänelle: ”Anna minun juoda astiastasi.” Opetuslapset olivat menneet kaupunkiin ostamaan ruokaa. Samarialaisnainen sanoi: ”Sinähän olet juutalainen, kuinka sinä pyydät juotavaa samarialaiselta naiselta?” Juutalaiset eivät näet ole missään tekemisissä samarialaisten kanssa.
    Jeesus sanoi naiselle: ”Jos tietäisit, minkä lahjan Jumala on antanut, ja ymmärtäisit, kuka sinulta pyytää juotavaa, pyytäisit itse häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä.” Nainen sanoi: ”Herra, eihän sinulla edes ole astiaa, ja kaivo on syvä. Mistä sinä lähdevettä ottaisit? Et kai sinä ole suurempi kuin isämme Jaakob, jolta olemme saaneet tämän kaivon? Hän joi itse tämän kaivon vettä, ja sitä joivat hänen poikansa ja hänen karjansakin.” Jeesus vastasi hänelle: ”Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano, mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä.” Nainen sanoi: ”Herra, anna minulle sitä vettä. Silloin minun ei enää tule jano eikä minun tarvitse käydä täällä veden haussa.”
    Jeesus sanoi hänelle: ”Mene hakemaan miehesikin tänne.” ”Ei minulla ole miestä”, nainen vastasi. Jeesus sanoi: ”Totta puhuit: ei sinulla ole miestä. Viisi miestä sinulla on ollut, ja se, jonka kanssa nyt elät, ei ole sinun miehesi. Siinä puhuit totta.” Nainen sanoi: ”Herra, minä huomaan, että sinä olet profeetta. Meidän isämme ovat kumartaneet ja rukoilleet Jumalaa tällä vuorella, kun taas te väitätte, että oikea paikka rukoilla on Jerusalemissa.” Jeesus vastasi: ”Usko minua, nainen: tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa. Te kumarratte sellaista, mitä ette tunne, mutta me kumarramme häntä, jonka tunnemme, sillä pelastaja nousee juutalaisten keskuudesta. Tulee aika – ja se on jo nyt – jolloin kaikki oikeat rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa. Sellaisia rukoilijoita Isä tahtoo. Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.”
    Nainen sanoi: ”Minä tiedän kyllä, että Messias tulee.” – Messias tarkoittaa Kristusta. – ”Kun hän tulee, hän ilmoittaa meille kaiken.” Jeesus sanoi: ”Minä se olen, minä, joka tässä puhun kanssasi.”




Rakkaat ystävät. Ilo olla tänään täällä, kaivolla, ammentamassa yhdessä tästä raamatunkertomuksesta.


Matkasta uupuneena Jeesus istahti kaivolle.

Matkasta uupuneena kaivo vaikuttaa hyvältä paikalta istahtaa.

Kaivosta saa vettä.

Matkasta uupuneena sitä kaipaa jotain, 

mikä auttaisi levähtämään, 

sammuttaisi janon, virkistäisi 

kehoa ja mieltä.

Matkasta uupuneena Jeesus istahti kaivolle.


Siellä hän kohtaa naisen.

Keskipäivän auringossa nainen saapuu nostamaan vettä.

Ehkä hänkin on uupunut. 

Väsynyt arkeen, sen taakkoihin, 

kyllästynyt kuuntelemaan muiden vettä hakevien kommentteja, 

olemaan seläntakainen puheenaihe.

Mieluummin hän siksi tuleekin noutamaan vetensä ihan rauhassa, 

ettei vain kukaan näe tai huomauttele, vaikka sitten kuumuus näännyttäisi.


Mutta Jeesus huomaa ja siinä he kohtaavat. Matkasta uupunut. Elämästä uupunut.


Toinen pyytää vettä, toinen kaipaa yhteyttä.

Toinen puhuu kaivosta, toinen elämän lähteestä.

Toinen liikkuu pinnalla, toinen koskettaa syvältä.

Toinen haluaa sammuttaa janonsa, toinen tarjoaa vastauksia perimmäiseen ikävään.


Toinen laulaa kuin Pave Maijanen: 

”Mul' on jano lähteesi vettä, mul' on jano kukkasi mettä,

minun huuleni rohtuneet etsii vettä virtaavaa.”


Ja toinen vakuuttaa, että vaikkei

ilman astiaa ei voisikaan vettä ammentaa, 

voi avoin sydän voi ottaa vastaan sen, mitä se on vailla.

Näyttää siltä, että kaivon reunalla istuessaankin Jeesus voi kurkottaa syvemmälle kuin pisimmänkään köyden päässä olevalla ämpärillä ja ruukulla.

Että uupuneenakin hän voi antaa voimaa pelkällä läsnäolollaan.


Se on ihmeellistä. 

Tämän päivän aiheena on: Jeesus ilmaisee jumalallisen voimansa.

Kuinka tuo uupunut hahmo sopii yhteen jumalallisen voiman kanssa?


Poissa ovat ällistyttävät ihmeteot. 

Poissa on yleisö, joka näkisi Jeesuksen mahdin ja kokisi huikeusvaikutuksia. 

Poissa on kaikki ulkoinen sähköisyys, valta ja kirkkaus. 

Vain keskipäivän aurinko loistaa ja kohdistaa valonsa näiden kahden uupuneen kohtaamiseen.


Mutta ehkä Jumalan voima onkin jotain, 

mikä tulee esille juuri voimattomuudessa, väsymyksessä, vajaudessa.

Ehkä Jumalan voima ei olekaan ilotulituksia, maanjäristyksiä tai muita näyttäviä suorituserinomaisuuksia. 

Vaan ehkä Jumalan voima toteutuukin syvyyssuunnassa, enemmän sisäänpäin kuin ulkoisesti, enemmän merkitysakselilla kuin pinta- ja kuoritasolla.


Sillä Jeesus ei lausu mitään taikasanoja tai loitsuja, joilla ihme tapahtuu.

Hän kysyy ihan tavallisia asioita.

Hän liittyy ihmisen arkeen.

On kiinnostunut ja kiinnittää huomionsa perustarpeisiin: 

veteen, ihmissuhteisiin, tunteisiin ja rukoukseen. 

Siis oikeastaan ihmisen ruumiilliseen, sosiaaliseen ja psykologiseen sekä hengelliseen janoon.


Hän pyytää juotavaa. Ja tarjoaa sitten toisenlaista vettä.

Hän ottaa puheeksi naisen miessuhteet, mutta ei tuomitse vaan ottaa dialogisesti vastaan ja onnistuu ehkä lievittämään naisen muiden taholta osoitettua häpeän kokemusta.

Hän johdattaa keskustelun rukoukseen ja vapauttaa siinä Jumalasuhteen paikasta riippumattomaksi. Hän sanoo, että Jumala on Henki ja häntä saa rukoilla missä tahansa, hengessä ja totuudessa.


Jeesus ilmaisee jumalallisen voimansa asettumalla keskusteluun naisen kanssa.

Istuessaan Sykarin kaivolla hänen sanoistaan tulee kaivo, joka ulottuu syvyyssuuntaan, kohti sisintä, kohti sielun uumenia.

Hänen sanansa lupaavat, että

siellä, missä on jano, voi aueta lähde.

Siellä, missä se näyttää kaikelta muulta kuin todennäköiseltä,

juuri siellä se voi olla mahdollista.


Jumalan voima voi olla mahdollisuuksien puhkeamista sinne, 

missä ihminen on jo sulkenut ne.

Teoillaan, sanoillaan, kommenteillaan sulkenut.

Jumiutuneilla ennakkoluuloillaan ja asenteillaan sulkenut ne.

Jumalan voima saakin tilaa siellä, 

missä ihminen on käyttänyt omat voimansa loppuun,

siellä missä uupunut ei enää jaksa,

siellä missä kuljettu matka on tuonut mukanaan 

vain kuivuneita lupauksia ja rohtuneita huulia.

Siellä Jumalan voima voi täyttää sitä vailla olevan tilan 

kuin vesi onton, tyhjentyneen astian.


Rakas ystävä.

Mikä on se matka, josta uupuneena

olet tänään istahtanut kaivollesi ja kirkonpenkkiin?

Mikä on se jano, jonka sinä haluaisit tänään sammuttaa?

Mikä on se kaipuu, johon odotat vastausta?

Mikä on se salaisuus, jota kannat mukanasi?

Se, jota et osaa lausua ääneen, mutta jonka haluaisit jollekulle jakaa.

Millaiselle kaivolle uupuneena, nääntyneenä, kyllästyneenä tai pettyneenä kumarrut?

Mitä tarvitset astiaasi tänään?


Sen kaivon luona voit kohdata Kristuksen. 

Voit luottaa siihen mitä hän sanoo: 

”Minä se olen, minä, joka tässä puhun kanssasi.”

Voit luottaa, että hän tulee luoksesi.

Hän ottaa kontaktin ja kohtaa sinut, 

juuri sinut ja sinun elämäsi, sinun tilanteesi.

Hän pyytää, voisiko antaa sinulle hänen vettään, 

joka vie janon pois.


Hänellä ei ole astiaa, mutta hänellä on ehtymätön kaivo, 

josta voit ammentaa loputtomasti, ja sen vesi voi sammuttaa 


nähdyksi tulemisen janon, sillä hän katsoo silmiin ja näkee sinut;

kuulluksi tulemisen janon, sillä hän kysyy, odottaa, kuuntelee ja kuulee kaipauksesi;

ymmärretyksi tulemisen janon, sillä hän ihmeellisellä tavalla tuntee sydämesi ja sen jokaisen asian, hän tietää ja näkee pintaa syvemmälle, hän ymmärtää eikä tuomitse, vaikka olisi asioita, joiden vuoksi ja joihin olet uupunut.

Hän ymmärtää, koska hän on itsekin matkasta väsynyt, 

hän ymmärtää,  koska hän on Jumala, joka tahtoi tulla ihmiseksi.


Hän osoittaa voimansa siinä, 

kuinka hänen ehtymätön kaivonsa voi antaa sinulle vettä, 

joka sammuttaa rakastetuksi tulemisen janon,

sillä hän antaa vettä, joka pesee puhtaaksi 

kaikesta synnistä, väärästä ja pahasta.

Hänen vedellään kristitty on 

kastettu ja rakastettu.

Hänen rakkautensa kannattelee sinua kuin vesi venettä.

Hänen vetensä on jokapäiväisen armon lähde.

Siitä riittää tällekin päivälle.

Siitä riittää sinullekin.


Sillä matkasta uupuneenakin Jeesus lupaa matkasta uupuneelle:

”Joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. 

Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä.”


Ja kun sitten olet itse saanut tätä vettä 

ja jaksat taas jatkaa matkaa uusin voimin,

ole sinäkin lähde, joka kumpuaa vettä muillekin. 

Ojenna astiasi sille, joka on uupunut.

Katso silmiin, kuuntele, kohtaa, rakasta ja yritä ymmärtää. 

Tämä on vettä, jolla sinä voit sammuttaa muidenkin janoa 

ja olla vastauksena heidän ikäväänsä


sillä paikalla, jolla matkaasi jatkat.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

En tuomitse minäkään

Saarna Huhtakodilla 2.7.2023 5. sunnuntai helluntaista: Armahtakaa! Joh. 8:2–11: Varhain aamulla Jeesus tuli taas temppeliin. Hänen luokseen kerääntyi ihmisiä suurin joukoin, ja hän istuutui ja opetti heitä. Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta. He asettivat hänet Jeesuksen eteen ja sanoivat: ”Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin itse teossa. Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?” He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä. Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan. Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan. Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä. Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. Jeesus kohotti pää

Vanhasta uomasta uuteen alkuun

Tulosaarna Kangasniemen kirkossa 17.9.2023 Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen. Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: ”Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua.” Mutta Herra vastasi: ”Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois.” (Luuk. 10:38-42) Kuva: Päivi Kettunen Hyvät kuulijat kirkossa ja verkossa. Olen nyt parin viikon ajan ajellut Jyväskylästä tänne "Niemelle". Toivakan rajalla tulijan ottaa vastaan kunnan mainoskyltti ja tervetuloteksti: ”Kangasniemi. Kaunis ja uudistuva.” Ainakin ensimmäisten viikkojen kokemuksella paikka on sitä, m

Kaikki sinun askeleesi

Lähtösaarna 27.8.2023 Luomakunnan sunnuntai Joh. 1:1–4 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. Rakkaat ystävät. Tämä on aika tunteellinen tilanne. Lähtösaarna. Monia ajatuksia on liikkunut mielessä lähtöön liittyen. Monia muistoja, monia kasvoja, monia merkittäviä tilanteita tässä kirkossa ja työssä tässä seurakunnassa. Muutokseen liittyy aina liike ja liikutus. Nyt päällimmäiset tunteet ovat kuitenkin kiitollisuuden tunteita. Jyväskylä on ollut minulle hyvä seurakunta oppia ja kasvaa. Tulin tänne nuorena pappina syksyllä 2009, liki 14 vuotta sitten, ilman lukulaseja ja muutenkin monella tavalla eri ihmisenä. Toimin monta vuotta nuorisopappina, mutta lopulta minusta taisi tulla kaikenikäisten, myös ikinuorten pappi. Olen saanut hyviä ystäviä ja tullut läheiseksi niin työkavereiden kuin seurakun