Saarna 20.10.2019
Minä voin siis rakastaa toista vasta, jos uskallan olla suojaton. Ja uskallan olla suojaton, jos saan itse ensin rakkautta suojaksi. Eikö Ensimmäisessä Johanneksen kirjeessä, luvussa 4, pyöritellä jotenkin samaa kysymystä:
”Rakkaat ystävät, rakastakaamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta. Jokainen, joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan. Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus. Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän. Siinä on rakkaus – ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntien sovitukseksi. Rakkaat ystävät! Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa toisiamme.”
Rakkaus, jota saan ensin itse, voi antaa turvan, jossa uskallan itse rakastaa. Jumala rakastaa ensin minua, jotta voin sitten rakastaa häntä ja lähimmäistäni. Keiju Vihreäsalon sanoin: ”Kohtaaminen syntyy haavoittuvaisuudesta ja oman haavoittuvaisuuden paljastamisesta. Ja se mitä siitä syntyy, on rakkauden ihme: turvaa, joka tekee mahdolliseksi vapauden.”
Rakkauden ihme on se, että uskallan rakastaa. Rakastaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäistä. Että uskallan rakastaessani olla suojaton, siis vailla mitään naamioita ja teeskentelyä, olla ihan vain sellainen kuin olen. Olla sellainen kuin sydämestäni, sielustani, voimiltani ja mieleltäni olen.
Jumala on rakkaus. Hän on luonut ihmisen omaksi kuvakseen. Siksi hän myös odottaa meiltä rakkautta. Että voisimme rakastaa koko sydämestämme. Sydämenlyönti kerrallaan. Ehkä oivaltamalla, että sydämeni sykkii, koska Jumala on niin tahtonut.
Rakastaa koko sielustamme. Se, kuka sisimmältäni olen, sen tietää Jumala yksin. Hänen kanssaan jaan salaisuuteni ja sisimpäni. Hänen puoleensa huokailen ja hän tuntee huokausteni sävelen.
Rakastaa koko voimastamme. Sillä jaksamisella, mikä minulla kulloinkin on. Myös vähillä voimilla voi rakastaa Jumalaa. Uupuneena olen hänen kannateltavanaan. Voimissani jaksan tehdä asioita hänen kunniakseen.
Rakastaa koko ymmärryksellämme. Tunnustan, että Jumala on ymmärrykseni yläpuolella. Silti voin jotain aavistaa ja yrittää ymmärtää häntä, hänen tahtoaan, hänen tarkoitustaan minua varten. Mitä enemmän luen Raamattua, sitä paremmin opin tuntemaan hänen viestiään minulle, hänen rakkauttaan maailmaa kohtaan.
Ja rakastaa lähimmäistä niin kuin itseämme. Tajuta ja ymmärtää, että emme ole yksin. Että tarvitsemme toisiamme. Että meidät on kutsuttu ja tarkoitettu yhteen ja yhteyteen toistemme kanssa. Ja että kukin voi omilla voimillaan, taidoillaan ja lahjoillaan palvella toista ihmistä, yhteisöä, kirkkoa, tätä seurakuntaa, koko maailmaa.
Jumala antaa minulle ja sinulle rakkautta, jotta mekin voisimme rakastaa. Se ei ole aina helppoa, mutta se on mahdollista. Se on mahdollista kuten korinttilaisten esimerkki rohkaisee meitä:
”Minä kiitän aina teidän tähtenne Jumalaani siitä armosta, joka teille on annettu Kristuksessa Jeesuksessa. Hänen yhteydessään te olette saaneet kaikkea rikkautta, niin tietoa kuin puhetaitoakin. Sanoma Kristuksesta on juurtunut lujasti teihin, ja teillä on armolahjojen koko rikkaus odottaessanne Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymistä.”
Uskontunnustuksessa mekin lausumme kaiken sen, mitä Jumala uskon kautta antaa ja lahjoittaa. Nouskaa tunnustamaan kristillinen uskomme.
19. sunnuntai helluntaista: Rakkauden kaksoiskäsky
5. Moos. 6: 4-9; 1. Kor. 1: 4-9; Matt.
22: 34-40
Vähilläkin voimilla voi rakastaa
Teoriassa
helppoa, käytännössä vaikeaa. Rakkaus nimittäin.
Jeesus
laitettiin taas tiukan paikan eteen. Yritettiin saada Mestari vaikeuksiin. ”Opettaja,
mikä on lain suurin käsky?”
Jeesus
saa sen kuulostamaan niin yksinkertaiselta. Tiivistelmä on valmis. Tässä
vastaus. Näin se menee. Fariseuksille jauhot suuhun ja itse pois kiperästä
tilanteesta. Mitäs kiusallaan kyselivät.´
Mutta
taitaa Jeesuksen vastaus olla muutakin kuin näppärä näpäytys. Siinä on laki ja
profeetat. Siinä on rakkauden kaksoiskäsky. Siinä on yhteenveto Jumalan
tahdosta, elämänohjeet ihmiselle, kartta ja kompassi, navigaattori ja
reittiopas elämän tielle. Yksinkertaista, eikö. Riittää vain, kun rakastaa.
Rakastaa
Jumalaa ja rakastaa lähimmäistä.
Selvä.
Näppärää on. Onhan se somessa simppeliä osoittaa kavereille tykkäyksiä ja
klikkailla sydämiä. Ihan söpö tapa osoittaa, että välittää. Mutta miten…sitä
Jumalaa…niinku, pitäis rakastaa?
Tai
kyllähän siihenkin tulee ohjetta: ”Rakasta Jumalaa koko sydämestäsi, koko
sielustasi ja mielestäsi.” Ja Vanhan testamentin kohdassa sanotaan vielä, että ”koko
voimastasi”. Mitä se voisi tarkoittaa?
Ihan
ensin tulee mieleen, että Jumalan rakastaminen on kokonaisvaltaista puuhaa. Se toteutuu sekä ajatuksilla että
tunteilla, sekä sielulla että fysiikalla. Siihen mahtuu aktiiviset teot ja
passiivinen mietiskely. Sydämen rukoukset ja voimiensa kyllyydestä painiskelut.
Kokonaisvaltaista rakastamista.
Toiseksi
Jumalan rakastaminen jotain hyvin henkilökohtaista.
Rakasta Jumalaa koko sydämestäsi,
koko sielustasi, koko voimallasi. Siis että jokainen saa rakastaa
omilla voimillaan ja omalla ymmärryksellään, omalla olemuksellaan. Aina sen
hetkisillä voimavaroillaan ja jaksamisellaan. Kulloisestakin tilanteestaan
käsin. Suhde Jumalaan on siinä mielessä niin oma ja henkilökohtainen juttu,
että sitä ei voi hoitaa sijaisjärjestelyillä ja tuurauksilla. Sitä on rakastettava
itse.
Kolmanneksi
Jumalan rakastaminen taitaa olla lisäksi aika arkista, arkeen kuuluvaa. Vanhan testamentin lukukappaleen sanoin se
tapahtuu ”kotona, matkalla, makuulla, jalkeilla”. Se ei ole mikään pikainen
projekti, vaan koko elämän mittainen opintopolku. Sitä opetellaan yhdessä
lasten kanssa ja sukupolvien ketjussa. Se on Jumalan ajattelemista ajasta
aikaan ja pitkin päivää. Aamulla noustessa ja päivän askareissa, sanomalehteä
lukiessa ja nettisivuja klikkaillessa, tiskejä tiskatessa ja veroilmoitusta
täyttäessä, yksikseen ja yhdessä, kävelylenkillä ja saunassa, pään painuessa
tyynyyn ja nukkuessakin.
Mutta
pitäähän sitä päivän mittaan muutakin ehtiä ajatella kuin Jumalaa. Siinä on
muutakin tekemistä, siinä on elämää elettävänä. Ei kai se Jumalan rakastaminen
tai ajatteleminen voi olla sellaista, että kaiken aikaa vain haaveilee ja
tuumailee. Jospa se Jumalan rakastaminen arjen touhuissa on enemmänkin Jumalan muistamista. Sitä, että ovenkarmeista läpi
kulkiessaan, ulos kaupungille mennessään ja takaisin tullessaan muistaisi jollain
tavalla, että Jumala on ja että elämä on ja että elämä on koska Jumala on. Ja sitä
elämää eläessään pitäisi mielessä, miten Jumala on elämässä toiminut ja mitä
kaikkea antanut. Ja sitten yrittää itse toimia oikein, kun menee ja tulee.
En
tiedä, tuliko siitä yhtään helpompaa. Että Jumalan rakastaminen on siis jotain kokonaisvaltaista, henkilökohtaista, jotain arkeen
kuuluvaa ja jonkinlaista Jumalan
ajattelemista ja hänen tekojensa muistamista.
Nimittäin
tuo Vanhan testamentin lukukappaleen ”Kuule, Israel” –kohta, johon Jeesus
viittaa, on juutalaisen uskon ihan ydinkohtia, se on oikeastaan juutalaisten
uskontunnustus. ”Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin.” Tulee mieleen
kymmenen käskyn alku. Ja toisin kuin joskus ehkä tulee ajateltua, että kaikenlaiset
käskyt ja kiellot ja lait ja säädökset ovat vain jotain ikävää ja rajoittavaa,
niin oikeastaan läpi tuon Mooseksen lain eli Tooran (ja sittemmin myös koko
Raamatun) kulkee kaunis kertomus siitä, miten Jumala rakastaa kansaansa, tahtoo
sille hyvää, johdattaa sen vapauteen ja lahjoittaa sille luvatun maan. Lain
lähtökohta Raamatussa on siis se kaikki hyvä, mitä Jumala ihmisille tekee ja on
tehnyt. Kuule, Israel. Herra on meidän
Jumalamme, Herra yksin. Muistatko mitä kaikkea hän on meille antanut? Lain
noudattaminen ja Jumalan rakastaminen on puolestaan kansan kiitos ja vastaus tähän
lahjaan.
Jeesus
siis näpäyttää fariseuksia ja lainopettajia viittaamalla juuri oikeaan Mooseksen
lain kohtaan, tuohon juutalaisten uskontunnustukseen, tekstiin, jonka jokainen
juutalainen lausuu päivittäin: ”Kuule,
Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin. Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko
sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi.”
Tämä on siis käskyistä suurin ja tärkein. Mutta. Rinnalle nousee toinen käsky. Toinen
yhtä tärkeä, arvioi Jeesus: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” Tässä on
tarinan suuri käänne. Tämä on Jeesuksen opetuksen kiinnekohtia. Se, kuinka hän nostaa
uskon ja Jumalaan turvautumisen rinnalle, siis Jumalan rakastamisen rinnalle lähimmäisenrakkauden.
Se on toinen yhtä tärkeä käsky. Molemmat rakkauden kohteet ovat luovuttamattomia.
Rakasta Jumalaa. Ja rakasta lähimmäistäsi. Ikään kuin meidän rakkautemme suunta
ei saa olla vain pystysuoraan, alhaalta ylös kulkeva suhde. Vaan rakkautemme
tulee kohdistua myös vaakasuoraan, ympärillemme, samalla tasalla elävien eli toinen
toisemme suuntaan. Ristinmerkissä voi nähdä nämä kaksi suuntaa: rakkauden
Jumalaan ja rakkauden lähimmäiseen.
Pohditaan
sitten vielä tätä kaksoiskäskyn toista rakkautta. Myös rakkaus ja suhde
lähimmäiseen on jotain arkista, toisen ihmisen ajattelemista ja muistamista,
huomioimista, asettumista toisen asemaan. Se on henkilökohtaista, sillä se
kumpuaa suhteesta omaan itseen. Ehkä siksi rakastaminen on joskus niin vaikeaa.
Joskus sanotaan, että rakkauden kaksoiskäsky käskee rakastaa myös itseään: ”Rakasta
lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” Vaikka
ajatus itsensä rakastamisesta esiintyy jo kirkkoisä Augustinuksella, ei Luther puolestaan
nähnyt tässä käskyssä sille tarvetta tai tilausta; hän pikemminkin näki ihmisen
itserakkauden lähimmäisenrakkauden vastakohtana. Moderni psykologia (mielen eli
psykheen tutkimus: ”koko mielestäsi, koko sielustasi”) kuitenkin ymmärtää, että
ihminen voi rakastaa muita vasta kun kokee itsensä rakastettavaksi tai hyväksyy
itsensä.
Toisen
rakastaminen on vaikeaa, koska se on henkilökohtaista ja liittyy suhteen omaan
itseen. Rakastaminen tarkoittaa uskaltamista, olemista omana itsenään, itsensä
paljastamista toiselle ja siksi jossain mielessä haavoittuvaksi tulemista. Nettiklikkauksella
löysin Keiju Vihreäsalon, joka kirjoittaa Hidasta elämää –blogissa näin:
”Rakastamisessa
tarvitaan kykyä hyväksyä toiseus, rakastaa toista sellaisena kuin hän on –
omien toiveiden ja fantasioiden läpi nähdä toinen, kuulla toinen ja nähdä ja
rakastaa sitä mitä kuulee ja näkee. Rakastaa toista sellaisena kuin hän on.
Ihmisenä, joka on täydellisessä epätäydellisyydessään täydellinen.
Se kuulostaa niin helpolta, se on
teoriassa niin helppoa. Ja juuri tämä on se kohta, johon useimmat meistä
kompastuvat. Eikä siksi, että maailma olisi täynnä niin ikäviä ihmisiä, ettei
niitä viitsisi kuulla ja nähdä sellaisina kuin ovat. Vaan siksi, että
kuuleminen ja näkeminen vaativat suojattomuutta, aseistariisuntaa. Sinulta.”Minä voin siis rakastaa toista vasta, jos uskallan olla suojaton. Ja uskallan olla suojaton, jos saan itse ensin rakkautta suojaksi. Eikö Ensimmäisessä Johanneksen kirjeessä, luvussa 4, pyöritellä jotenkin samaa kysymystä:
”Rakkaat ystävät, rakastakaamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta. Jokainen, joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan. Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus. Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän. Siinä on rakkaus – ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntien sovitukseksi. Rakkaat ystävät! Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa toisiamme.”
Rakkaus, jota saan ensin itse, voi antaa turvan, jossa uskallan itse rakastaa. Jumala rakastaa ensin minua, jotta voin sitten rakastaa häntä ja lähimmäistäni. Keiju Vihreäsalon sanoin: ”Kohtaaminen syntyy haavoittuvaisuudesta ja oman haavoittuvaisuuden paljastamisesta. Ja se mitä siitä syntyy, on rakkauden ihme: turvaa, joka tekee mahdolliseksi vapauden.”
Rakkauden ihme on se, että uskallan rakastaa. Rakastaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäistä. Että uskallan rakastaessani olla suojaton, siis vailla mitään naamioita ja teeskentelyä, olla ihan vain sellainen kuin olen. Olla sellainen kuin sydämestäni, sielustani, voimiltani ja mieleltäni olen.
Jumala on rakkaus. Hän on luonut ihmisen omaksi kuvakseen. Siksi hän myös odottaa meiltä rakkautta. Että voisimme rakastaa koko sydämestämme. Sydämenlyönti kerrallaan. Ehkä oivaltamalla, että sydämeni sykkii, koska Jumala on niin tahtonut.
Rakastaa koko sielustamme. Se, kuka sisimmältäni olen, sen tietää Jumala yksin. Hänen kanssaan jaan salaisuuteni ja sisimpäni. Hänen puoleensa huokailen ja hän tuntee huokausteni sävelen.
Rakastaa koko voimastamme. Sillä jaksamisella, mikä minulla kulloinkin on. Myös vähillä voimilla voi rakastaa Jumalaa. Uupuneena olen hänen kannateltavanaan. Voimissani jaksan tehdä asioita hänen kunniakseen.
Rakastaa koko ymmärryksellämme. Tunnustan, että Jumala on ymmärrykseni yläpuolella. Silti voin jotain aavistaa ja yrittää ymmärtää häntä, hänen tahtoaan, hänen tarkoitustaan minua varten. Mitä enemmän luen Raamattua, sitä paremmin opin tuntemaan hänen viestiään minulle, hänen rakkauttaan maailmaa kohtaan.
Ja rakastaa lähimmäistä niin kuin itseämme. Tajuta ja ymmärtää, että emme ole yksin. Että tarvitsemme toisiamme. Että meidät on kutsuttu ja tarkoitettu yhteen ja yhteyteen toistemme kanssa. Ja että kukin voi omilla voimillaan, taidoillaan ja lahjoillaan palvella toista ihmistä, yhteisöä, kirkkoa, tätä seurakuntaa, koko maailmaa.
Jumala antaa minulle ja sinulle rakkautta, jotta mekin voisimme rakastaa. Se ei ole aina helppoa, mutta se on mahdollista. Se on mahdollista kuten korinttilaisten esimerkki rohkaisee meitä:
”Minä kiitän aina teidän tähtenne Jumalaani siitä armosta, joka teille on annettu Kristuksessa Jeesuksessa. Hänen yhteydessään te olette saaneet kaikkea rikkautta, niin tietoa kuin puhetaitoakin. Sanoma Kristuksesta on juurtunut lujasti teihin, ja teillä on armolahjojen koko rikkaus odottaessanne Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymistä.”
Uskontunnustuksessa mekin lausumme kaiken sen, mitä Jumala uskon kautta antaa ja lahjoittaa. Nouskaa tunnustamaan kristillinen uskomme.
Kommentit