Saarna 27.10.2019
20. sunnuntai helluntaista: Usko ja epäusko
1. Moos. 15:1-6; Room. 4: 16-25; Mark. 2:1-12
Vaellus
on välillä vaivaista. Askel horjuu ja uskon liekki lepattaa. Elämä ei ole vain helppoa ja tasaista kulkua. Joskus voi
epätoivo sumentaa näkymät niin, että on turha tuijotella tähtitaivaita. Kun ei
sieltäkään mitään valoa näy.
Abrahamin usko on siksi helposti kadehdittavaa. Paavali kirjoittaa, että ”Abraham toivoi, vaikka toivoa ei ollut”. Jokin luottamus sai hänet jaksamaan. Usko antoi hänelle voimaa.
Abrahamin usko on siksi helposti kadehdittavaa. Paavali kirjoittaa, että ”Abraham toivoi, vaikka toivoa ei ollut”. Jokin luottamus sai hänet jaksamaan. Usko antoi hänelle voimaa.
Abrahamin
epätoivo ja tilanne tuossa Vanhan testamentin lukukappaleessa koski
lapsettomuutta. Hän ja Saara olivat jo vanhoja, eikä heille ollut syntynyt
suvun jatkajaa. Tuossa ajassa ja paikassa se merkitsi paitsi turvattomuutta,
kun ei olisi lasta pitämässä vanhemmista huolta, myös häpeää suvun
katkeamisesta.
Meillä
on kenties itse kullakin oma kosketuspintamme, oma tunnekokemuksemme häpeään ja
turvattomuuteen, pettymykseen ja toiveista tai toivosta luopumiseen. Jokin ei
elämässä ole mennyt niin kuin odotit, jostain täytyi odottamattomasti luopua,
elämän rajallisuus ja reunat tulivat vastaan.
Toivottomuudessa
Abraham sai toivoa Jumalan lupauksesta. Kuin tähtiä taivaalla antaisi Jumala hänelle
jälkeläisiä. Tähän lupaukseen Abraham uskoi. Raamatunkohdassa sanotaan, että hän
uskoi heprean sanalla amn. Se on sama kuin meidän aamenemme. Aamen, jolla
päätämme rukoukset ja toteamme, että se, mitä edellä olemme rukoilleet, pitää
paikkaansa ja on totta ja varmaa. Aamenen lausuminen on totena pitävää uskoa, siinä
on uskon tiedollinen ulottuvuus. Aamenella ymmärrys jotenkin yrittää luottaa
siihen, että Jumala hoitaa asiaa. Että häneen on vara turvautua. Että hänen
lupauksensa pitää. Niin kuin Abraham turvautui ja luotti Jumalan lupauksiin.
Samankaltaista
luottamusta ja varmuutta osoittivat myös ne neljä miestä, jotka kantoivat
ystäväänsä Jeesuksen luo. He laittoivat toivonsa Jeesukseen eivätkä
lannistuneet, vaikka tupa oli täysi ja reitti Jeesuksen luo ummessa. Heidän
uskonsa löysi lopulta tien Vapahtajan luokse. Ensin piti vain purkaa vähän
kattoa, vähän kiipeillä ja vähän laittaa akrobatiaa peliin, jotta halvaantunut
kaveri pääsi lähietäisyydelle Jeesuksen kanssa.
Vaellus
on joskus vaivaista ja tiellä on usein monenlaista, mikä pitää kiertää ja
ohittaa, jotta matka pääsee jatkumaan.
Jeesus
näki miesten uskon. Hän näki vuodematolla makaavan, elämän rajallisuuden
kahleisiin sidotun miehen. Hän näki toivottomuuden ja sumun, jotka peittivät sairaan
ja hänen elinpiirinsä näköaloja. Hän näki turvattomuuden, joka miehen
läheisille tämän liikuntakyvyn ja edelleen myös toimeentulon puuttumisen myötä koitui.
Mutta hän näki myös toivoa siellä missä toivoa ei ollut. Hän näki miesten uskon,
joka ei luovuttanut vaan etsiytyi Jeesuksen luo.
Jeesuksen
näkökyky ja toiminta antavat toivoa kaikille, joita turvattomuus tai epätoivo
painaa. Samoin tekee Paavalin pohdiskelu roomalaisille: ”Lupaus ja usko kuuluvat yhteen sitä varten, että
kaikki olisi armoa. Näin lupaus on varma ja koskee kaikkia Abrahamin
jälkeläisiä, ei vain niitä joilla on laki, vaan myös niitä joilla on Abrahamin
usko.”
Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, että
hän saa vielä oman lapsen. Sairasta kantaneet miehet uskoivat ehkä Jumalan lupaukseen,
että kerran saapuu Vapahtaja. Että kansa, joka pimeässä vaeltaa, näkee suuren
valon.
Jeesus kulki kuin soihdunkantaja kaupungista
toiseen ja herätti ihmisissä kiinnostusta niin kuin valo vetää puoleensa. Väkeä
tuli koolle tungoksiin asti, Jeesuksen julkisen toiminnan alkuvaihe oli saanut
aikaan mainetta ja suosiota. Ehkä myös uskoa siihen, että tässä opettajassa on
jotain erityistä: hän parantaa sairaita ja julistaa sanaa.
Jeesus julisti sanaa Jumalan valtakunnan
murtautumisesta esiin. Että Jumalan lupaukset toteutuvat. Että Jumala puuttuu
peliin. Että taivas koskettaa maata. Katto aukeaa ja ihminen pääsee
kosketuksiin Jumalan kanssa.
Mutta Jeesus ei ollut vain viestintuoja.
Jumalan valtakunta tapahtui hänen sanoissaan ja teoissaan. Hän toimi Jumalan
edustajana ja Jumalan valtuuksin, kuten kertomuksessa kerrotaan.
Jeesus näki miesten uskon ja julisti
sairaalle synnit anteeksi. Teki jotain, mitä ainoastaan Jumala saattoi tehdä.
Ei ihme, että lainopettajilla menee herne nenään.
Eikä viimeisen kerran. Kyseessä on vain yksi monista kiistatilanteista
Jeesuksen ja lainopettajien välillä. Osoitus siitä, että eivät suinkaan kaikki
olleet Jeesuksen puolella tai löytäneet hänestä epätoivoonsa vastausta. Eivät kaikki
silloinkaan lausuneet aamentaan Jeesukselle ja laittaneet toivoaan häneen. Sen
sijaan he vastustelivat ajatuksissaan: ”Miten hän tuolla tavalla puhuu? Kuka
muu kuin Jumala voi antaa syntejä anteeksi?”
Täysin ymmärrettävää lainopettajien
näkökulmasta. Oli jumalanpilkkaa asettua Jumalan tilalle. Mutta kertojalla on
tärkeää sanottavaa: Jeesus tunsi mitä he ajattelivat. Se on jotain, mikä myös kertoo
jotain hänen jumalallisuudestaan. Ajatustenlukutaito oli myös Jumalalle rajattu
ominaisuus. Psalmi toteaa Jumalasta, että ”Sinä yksin tunnet kaikkien ihmisten
sydämet”. Yksin Jumala näkee sydämeen. Jeesus tuntee ajatukset. Hän näkee toivon
ja toivottomuuden, uskon ja vastustuksen. Ja hän tekee, mitä Jumala voi:
julistaa vapautuksen ja synnit anteeksi.
Jeesuksen toiminnassa on nämä kaksi
ulottuvuutta. Hän julistaa syntien anteeksiantamusta.
Hän tekee sen passiivimuodossa - sinun syntisi annetaan anteeksi, mikä viittaa
juuri siihen, että Jumala yksin voi niin tehdä. Lisäksi hän parantaa halvaantuneen ja antaa hänelle
kyvyn liikkua, näin palauttaa hänelle aseman hyväksyttynä ja
yhteiskuntakelpoisena, kelvollisena yhteisön jäsenenä, joka voi nyt toimia ja
pitää huolta läheisistään.
On tärkeää huomata, että Jumalan antama
toivo ja vastaus ihmisen epätoivoon liittyvät jokapäiväisen elämän asioihin, ne
eivät liity vain ajatuksiin ja asenteisiin, vaan ihmisen ruumiillisuuteen. Lapsettomuuteen
ja halvaantuneisuuteen. Se kertoo minusta jotain tärkeää Jumalan
suhtautumisesta ihmiseen kokonaisuutena, henkisenä, hengellisenä mutta myös
ruumiillisena. Osa-alueet vaikuttavat toisiinsa. Henkinen rikkinäisyys voi
ilmetä kipuna fyysisesti, fyysinen pahoinvointi voi johtaa alakuloon ja
masennukseen, koska ihminen on kokonaisuus. Ja Jumalalle koko ihmisellä on
väliä. Niinpä evankeliumin
kertomuksessakin Jeesuksen kohtaaminen merkitsee koko ihmisen vapauttamista:
sekä ruumiin parantumista että hengen pelastumista! (Ja lisäksi Jeesuksen toiminta koskee myös sosiaalista ulottuvuutta, kun hän palauttaa ihmisen yhteyteen toisten kanssa.)
Vaellus on joskus vaivaista. Päivän tekstit
kertovat siitä. Oma elämämme kertoo siitä. Mutta päivän tekstit myös
rohkaisevat ja antavat toivoa. Niissä on lupaus, että olipa vaivasi mikä
tahansa, voit kääntyä sen kanssa Jumalan puoleen. Voit kantaa huolesi Jeesuksen
eteen. Hän lupaa kuulla sinua. Nähdä sydämeesi. Kantaa ja kannatella sinua.
Ja jos hän näkee sydämeen, näkee hän
myös epävarmuuden, hapuilun ja etsiskelyn. Uskon, joka hämmästelee ja kyselee.
Uskon, joka vaeltelee ja kaartelee kiertoteitä. Sellainenkin päätyy Jeesuksen
luo. Ei
tarvitse olla Abraham saadakseen uskosta voimaa. Jeesus vapauttaa ihmisen
kokonaan, hän vahvistaa myös hengessään köyhän ja uskossaan epävarman.
Sanotaan, että usko teki Abrahamin vanhurskaaksi.
Vanhurskaus määritellään Jumalalle kelpaamiseksi. Vanhurskas on se, joka pitää
sopimuksesta tai liitosta kiinni, hän kelpaa. Jeesus antoi halvaantuneelle
kelvollisuuden parantamalla hänet, mutta myös julistamalla synnit anteeksi.
Synteinemme me kelpaamme Jumalalle juuri Jeesuksen tähden. Jeesus tuo valon
meillekin. Usko Jeesukseen tekee vanhurskaaksi, kelvolliseksi, armahdetuksi.
Usko on keinomme pitää oma osuutemme Jumalan kanssa. Jumala tekee sitten
osansa, lupaustensa mukaan.
Paavali vakuuttaa: ”Jumala on katsova
vanhurskaiksi meidätkin, kun uskomme häneen, joka on herättänyt kuolleista
Herramme Jeesuksen. Jumala antoi Kristuksen kuolla meidän rikkomustemme tähden
ja herätti hänet kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden.”
Kommentit