Siirry pääsisältöön

Kiitos isänmaasta

Saarna itsenäisyyspäivänä 6.12.2015
Lahjaharjun kappeli

Ps. 96: 1-9; Saarn. 9: 13-18; Jaak. 3: 13-18; Joh. 8: 31-36

Luin rukouksen, joka alkoi sanoilla: ”Rukoilemme murroksen keskellä olevan kansamme puolesta.” Jäin miettimään noita sanoja. Murroksen keskellä olevan kansamme. Elämmekö murroksen keskellä, jos elämme, millä tavoin? On varmasti totta, että  98-vuotias Suomi on hyvin erilainen kuin Suomi 80 tai 50 tai 20 vuotta sitten, tai vaikkapa 10 vuotta sitten. Kun katsomme taakse päin, tuntuu että moni asia on muuttunut, ja että muutos on vuosi vuodelta yhä nopeampaa. Kukin löytää Suomen historiasta erilaisia vaiheita. Eri asiat haastavat kansaa eri aikoina. Suuret lamakaudet, sota, jälleenrakennus, kiihtyvä kaupungistuminen, teollisuuden muutos, teknologian kehitys. Toisin sanoen, aika, jota kulloinkin elämme, määrittää meidän valintojamme ja koettelee meidän  arvojamme. Eri aikoina myös kiitämme eri asioista. Ehkä siksi elämme aina jonkin murroksen keskellä. Jotain uutta murtautuu esiin, jotain mihin emme ole heti valmiit, jotain mikä haastaa meitä.

Näinä aikoina isänmaatamme haastaa erityisesti tilanne, jossa meidän luoksemme, meidän rajojemme yli saapuu paljon vieraita ihmisiä. Keskellemme tulee monia, joiden oma isänmaa on käynyt turvattomaksi. Tullaan hakemaan turvaa.

Miltä se tuntuu? Saako se kiittämään isänmaasta enemmän, kun huomataan, että monelta vapaus ja turva puuttuvat? Saavatko pakolaiset meidät kokemaan maamme nyt turvattomampana vai yhdymmekö heidän kokemukseen, että Suomi on sellainen turvallinen maa, jossa on hyvä asua ja asiat ovat valtavan hyvin. 

Toinen haastava kysymys nousee oman kansamme keskeltä. Elämme kovia aikoja. Elämästä selviäminen on yhä useammalle jokapäiväinen haaste. On varmaan niin, että yhä useampi suomalainen voi paremmin, mutta samaan aikaan yhä useampi jää hyvästä elämästä sivuun. Kurja taloudellinen tilanne, työttömyys, yksinäisyys, ihmissuhdekiemurat, sairaudet, riippuvuudet. On paljon, mikä nakertaa turvallisuutta ja estää selviämistä arjesta. Ja usein elämän vaikeudet kasautuvat jo valmiiksi huono-osaisille.

Jollain tapaa tästä epäoikeudenmukaisuudesta kerrotaan tuossa Saarnaajan tekstissäkin: ”Kaupungissa asui köyhä mutta viisas mies. Hän olisi voinut pelastaa kaupungin viisaudellaan, mutta kukaan ei tullut ajatelleeksi sitä köyhää miestä.”

Kukaan ei tullut ajatelleeksi. Ja kuitenkin olisi kai ”parempi kuunnella viisaan hiljaisia sanoja kuin houkkien johtajan huutoa.”

Saavatko maan hiljaiset äänensä kuuluville, huomaammeko heidät, jotka eivät ole huomattavassa asemassa? Me elämme murroksen keskellä. Meidän arvojamme koetellaan. Kuinka otamme lähimmäisemme ja heidän hätänsä todesta? Siinä meidän kansamme vapaus ja viisaus mitataan. 

Jaakobin kirjeessä meitä rohkaistaan valitsemaan viisaus:
”Viisaus rakentaa rauhaa, se on lempeää ja sopuisaa, täynnä armahtavaisuutta ja hyviä hedelmiä, se on tasapuolista ja teeskentelemätöntä.”

Kuinka me osaisimme elää tämän päivän murroksessa niin, että siinä olisi viisaus mukana? Kuinka toimisimme viisaasti suomalaisina, muukalaisina, lähimmäisinä? Rakentaisimme rauhaa, olisimme tasapuolisia, osaisimme näyttää armahtavaisuutta.

Evankeliumikatkelmassa Jeesus keskustelee sellaisten juutalaisten kanssa, jotka uskovat häneen. Jeesus puhuu vapaudesta, mutta hän ei puhu kansallisesta vapaudesta tai kansallisesta identiteetistä, jostakin mistä voidaan olla kansana ylpeitä ja kiitollisia. Oikeastaan hän jopa mitätöi juutalaisten kansallisen erityisaseman jotenkin ratkaisevana ja vapauttavana asiana. Oleellisempaa kuin on se, että on juutalainen, on se ottaako Jeesuksen vastaan vai ei. Uskooko, että Jeesus on maailman Vapahtaja, vai ei.

Johanneksen evankeliumin sanoma on siinä, että Jeesus on tullut pelastamaan koko maailman, kaikki kansat, ja tämä vapautus on jotain suurempaa kuin mistä kansallisessa vapaudessa on kysymys. ”Jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita.” 

Poika on vapauttanut maailman ristillä. Yksi Suomen vapauden ja itsenäisyyden merkki on siniristilippu. Sininen risti, valkoisella pohjalla. Valkoisen on sanottu symboloivan lunta, sinisen puolestaan tuhansien järvien maata.

Moni onkin kiitollinen Suomen luonnosta, mahdollisuuksita kulkea metsissä, hiihdellä vapaasti Lapin laduilla, kalastella tai vain uittaa varpaitaan jollakin lukemattomista rannoista. Luonto ja sen kauneus on suuri lahja, jonka Luoja on meille antanut.

Lippumme värit ovat meille tärkeät, mutta ei ole myöskään sama, onko lipussamme risti vai ei. Sillä mitä jää jäljelle, risti otetaan pois?

Tyhjyyttä. Onttoa. Sisällötöntä. Pelkkää lunta ja jäätä. Silloin puuttuu lämpö, vapaus, sisältö, merkitys. Risti on luovuttamaton osa lippuamme. Se kertoo meille jostain vielä suuremmasta kuin kansallisesta vapaudesta.

Risti kertoo meille, että Jumala rakastaa maailmaa. Hän rakastaa sinua ja minua. Hän antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Poika tekee vapaaksi. Ja kun meidät rakkaus on näin vapauttanut, olemme vapaat elämään rakkauden kautta. 

On aivan sama, tunnemmeko olevamme miten suomalaisia ja miten ylpeitä omasta itsenäisyydestämme, jos ohitamme totuuden ja viisauden ja suljemme korvamme köyhän huudolta, masentuneen huokaukselta, kurjan itkulta. Jos vedämme oman elämämme rajat kiinni niiltä, jotka tulevat meitä lähelle. Jos estämme lähimmäisen kohtaamisen ja keskitymme vain siihen, mikä on omaa ja minun, emmekä suostu jakamaan sitä hyvää, mitä me itse saamme. 

Totuus tekee vapaaksi. Jeesus sanoi olevansa tie, totuus ja elämä. Hän johdattaa meidät toimimaan niin kuin oikein on. Seuraammeko häntä vai seuraammeko sitä, mikä kulloinkin on itsellemme hyväksi? Siinä kysymys meille murroksen keskellä.

Kun mietimme, miten suhtautua muuttuviin asioihin murroksen keskellä, katsotaan siniristilippua. Kun punnitsemme valintojamme ja kun arvojamme haastetaan, on viisautta muistaa Jeesuksen ristiä ja rakkautta, jota olemme saaneet itse kokea. Tuo rakkaus näyttää meillekin suunnan, kuinka toimia, kuinka valita, kuinka asennoitua. Me olemme vapaat toimimaan, valitsemaan ja asennoitumaan. Me olemme vapaat välittämään ja osoittamaan rakkautta. Olipa kyse sitten uusista lähimmäisistä vastaanottokeskuksissa tai tutuista hiljaisista naapureista.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Niin kuin äiti lastansa - äitienpäivän saarna

Saarna äitienpäivänä 12.5.2012 6. sunn untai pääsiäisestä, Pyhän Hengen o dotus   Jes. 44:1-5; Room. 8:12-17; Joh. 15:26-16:4 Millaisia odotuksia sinulla on Jumalan suhteen? Odotatko tai toivotko jotain omaan elämääsi vai läheistesi elämään? Vai odotatko Jumalalta mitään? Millaisia ajatuksia odottaminen sinussa herättää? Odotatko toiveikkaasti vai onko mukana pelkoa? Äitienpäivään ajatukset odottamisesta sopivat. Helposti tulevat mieleen erilaiset odottamiset. Ne tilanteet, kun äiti on istunut lapsen kanssa lääkärin odotusaulassa, tai kun äiti on odottanut lastaan illalla kotiin. Sellainen odotus on täynnä huolta ja välittämistä. Taivaan Isä, katso tämän lapsen puoleen. Sellainen on monen äidin rukous. Ja tietysti äitiyteen kuuluu se lapsen syntymän odotus. Odotusaika, johon liittyy monenlaisia kysymyksiä. Toiveita ja pelkoja. Haluan siksi jakaa kanssasi erään kertomuksen, joka pohtii tätä syntymän odotusta hieman eri näkökulmasta, lapsen silmin. Olipa

Veden voima

Saarna 18.8.2024 13. sunnuntai helluntaista: Jeesus, parantajamme 2. Kun. 5: 1-15; Ap. t. 3: 1-10; Joh. 9: 1-7, 39-41 Oletko käynyt kesällä uimassa? Minäkin pääsin pulahtamaan Puulaan ensimmäistä kertaa. Ja oli muuten kerrassaan kirkkaan puhdasta vettä! Puulan vesissä kelpaa pulikoida. Vesi virkistää. Vesi virvoittaa. Vedessä uiskentelu voi rentouttaa. Ja vedellä on aika olennainen merkitys ihan meidän hengissä pysymiselle. Mihin kaikkeen vettä tarvitsemmekaan? Vesi on paras janojuoma. Suositusten mukaan ihmisen olisi hyvä juoda 1,5 litraa nestettä päivässä.  Helteellä vesi viilentää ja varjelee kuumenemasta liikaa. Vesi sammuttaa tulipalot. Veden avulla valmistamme ruokaa. Vesi antaa kasvun viljalle ja muille kasveille, joista valmistamme ruokaa. Pesemme vedellä vaatteet ja astiat ja itsemme. Huuhtelemme hampaamme. Peseytymällä ehkäisemme tautien leviämistä.  Vesi auttaa pysymään puhtaana ja hygieenisenä.  Vedellä on siis voima ihan arjessa pärjätäksemme. Ehkä e

Anna ihmeille mahdollisuus

Saarna 3.11.2024 Rippikoulustartti Kahden valtakunnan kansalaisena Room. 13: 1-7; Matt. 17: 24–27 Kuva joakant Pixabaystä Kuinka moni on joskus käynyt ongella? Kuinka moni on joskus saanut kalan? Kuinka moni on löytänyt kalan suusta kolikon? No se olisikin aikamoinen yllätys. Kolikoita kalan suusta harvemmin löytyy. Ja on se niinkin, että ihan joka onkireissulla ei tule välttämättä edes sitä kalaakaan. Joskus kalan saaminen on iloinen yllätys, vaikka se tulisi ilman kolikkoa suussa. Ehkä Jeesuksen pointti ei ole tässä antaa kalastus- tai tienausvinkkejä. Ehkä sitä rahaa kannattaa yrittää hankkia jotain muuta kautta kuin kalojen suuhun kurkkimalla. Mutta mikä se Jeesuksen pointti sitten on? Mitä Jeesus tässä haluaa meille sanoa? Minulle tulee ekana mieleen, että kannattaa antaa ihmeille mahdollisuus. Koska elämä voi joskus yllättää. Elämä voi yllättää, kun uskaltaa ihmetellä ja olla joskus suu ammollaan kuin kalalla. Niin kuin järvi on täynnä kaloja, jotka ei nappaa koukkuun