Viikkomessu
3.12.2015
1.adventin
jälkeinen viikko
Luuk. 3: 7-14
Kun ihmisiä
tuli joukoittain kastettavaksi, Johannes sanoi heille: ”Te käärmeen sikiöt!
Kuka teille on sanonut, että te voitte välttää tulevan vihan? Tehkää hedelmiä,
joissa kääntymyksenne näkyy! Älkää ruvetko ajattelemaan: ’Olemmehan me
Abrahamin lapsia.’ Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille
lapsia vaikka näistä kivistä. Nyt on jo kirves pantu puun juurelle. Jokainen
puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen.”
Ihmiset kysyivät häneltä: ”Mitä meidän
sitten tulee tehdä?” Hän vastasi heille: ”Jolla on kaksi paitaa, antakoon
toisen sille, jolla ei ole yhtään. Jolla on ruokaa, tehköön samoin.” Myös
publikaaneja tuli kastettavaksi, ja he kysyivät Johannekselta: ”Opettaja, mitä
meidän tulee tehdä?” Hän sanoi heille: ”Älkää vaatiko enempää kuin on
säädetty.” Sotilaatkin kysyivät häneltä: ”Entä me, mitä meidän tulee tehdä?”
Hän sanoi heille: ”Älkää ryöstäkö älkääkä kiristäkö keneltäkään, vaan tyytykää
palkkaanne.”
Puhe
Johannes
Kastajalla oli tehtävä. Valmistaa ihmisiä ottamaan vastaan Vapahtaja. Hän
saarnasi parannuksesta ja kääntymyksestä. Raivasi tietä auki, teki tilaa
ihmisten sydämeen. Kehotti kääntymään Jumalan puoleen.
Adventin
aika on valmistautumisen aikaa. Valmistaudutaan juhlaan, odotetaan joulua,
tehdään tilaa sydämeen, tilaa Vapahtajan tulla luo.
”Mitä meidän
sitten tulee tehdä?” mekin ehkä kysymme, kun kuljemme adventin matkaa. Miten me
raivaamme tietä Jeesukselle?
”Jolla on
kaksi paitaa, antakoon toisen sille, jolla ei ole yhtään.” Joulunalusaikana
moni siivoaa kaappejaan ja lahjoittaa turhastaan vähävaraisille. Joulupadat
ovat auki. Rahaa ja vaatteita tasataan, jotta ne, joilla ei ole, olisi edes
vähän.
Johanneksen
paitavastauksesta tulee mieleen kaksi edellisten sunnuntaiden raamatunkohtaa. Ensin
tuomiosunnuntaina oltiin valtaistuimen edessä. Siellä Kristus puhuu siitä, mitä
olemme tehneet tai jättäneet tekemättä. Yhdessä kohdassa Jeesus sanoi: ”Minä
olin alasti ja te vaatetitte minut.”
Vaatteiden
antaminen voi olla välittämistä, se voi olla lähimmäisenrakkautta, se voi olla
auttamista siinä, missä ihminen apua tarvitsee. Se on yksi konkreettinen teko
ja esimerkki, joka kertoo lähimmäisen ja hänen avuntarpeensa huomaamisesta.
Adventtisunnuntaina
puolestaan seurattiin sitten Vapahtajan saapumista Jerusalemiin. ”Jeesus istuutui aasin selkään. Ihmisiä oli
hyvin paljon, ja he levittivät vaatteitaan tielle, toiset katkoivat puista
oksia ja levittivät tielle niitä.”
Tuossa
kohdassa vaatteilla tehtiin Jeesukselle kunniaa. Vaatteita riisumalla ja niitä
levittämällä Jeesus otettiin vastaan arvokkaana vieraana, kuninkaana. Jolla oli
kaksi paitaa, saattoi levittää toisen Vapahtajalle ikään kuin punaiseksi matoksi.
Tehtiin tietä, jota pitkin hän saattoi tulla heidän keskelleen.
Meidän
valmistautumisemme voi siis olla ensiksikin lähimmäisen huomaamista ja hänen
rakastamistaan, sen auttamista, joka tavalla tai toisella kärsii, kaipaa apua,
on yksin ja turvaton. Valmistautumisemme voi olla lähimmäisenrakkautta, sitä
että teemme hedelmiä, joissa kääntymyksemme näkyy.
Se on
kääntymistä kohti lähimmäistä, katseen nostamista pois itsestä ja toisen
näkemistä. Mutta se on myös kääntymistä kohti Jumalaa. Katsomista kohti
luoksemme saapuvaa Vapahtajaa. Ja myös sen näkemistä, mitä esteitä vielä on
tiellä. Mistä pitäisi luopua, jotta tie sydämeen olisi tasaisempi. Ja kyllä
sekin, kuka teemme hyvää toisille, voi avata sydämemme avarammaksi ottaa
vastaan sitä hyvää, mitä Jumala seimen lapseksi syntymällä meille antaa.
Valmistautuminen
on siis kääntymistä kohti lähimmäistä ja kohti Jumalaa. Se on hiljentymistä, se
on rukousta. Pysähtymistä ja oman elämän ja sydämen tilan arvioimista. Vain siten
voimme tehdä tilaa hänelle, joka luoksemme tulee.
Pirjo
Kantala, tuomaspappi Helsingistä, kirjoittaa rohkaisevalla tavalla rukouksesta osana paastoa: ”Rukous on olemista Jumalan
edessä sellaisena kuin olen. Olen tietoinen siitä, että minä olen ja Jumala on,
mutta samalla unohdan, mitä olen ja mitä Jumala on. Ihmisen paras keino unohtaa
se mitä on, on hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Suostuminen oman itsen ja
elämän hyväksymiseen vaatii jatkuvaa harjoittamista. Oleminen ilman marisemista
milloin tästä, milloin tuosta on erinomaista harjoitusta suostumukseen, jossa
kaikki on siinä, että Jumala on Jumala eikä mitään muuta. Että Jumala on ainut
tarpeellinen.” – ja hän jatkaa: ”Rukouksen
myötä maailmaan ei tule sinänsä mitään uutta, mutta ihminen löytää itsensä ja
elämänsä uudella tavalla.
Ja eikö ole
niin, että kun löydämme itsemme uudella tavalla, kun käännymme rukouksessa
kohti Jumalaa ja saamme kokea Jumalan hyväksynnän ja rakkauden omassa
elämässämme, silloin mekin voimme tuottaa hyvää hedelmää ympärillemme. Voimme
huomata lähimmäisen, rakastaa häntä, tehdä tilaa hänelle ja Jumalalle ja
kaikille tärkeille asioille. Voimme antaa rakkaudessa eteenpäin.
Käänny siis
armollisen Jumalan puoleen,
uskalla
myöntää että tiellä on vielä paljon esteitä,
huokaa
tekemättä jättämiset ja väärät teot, sanat ja ajatukset,
ja tunnusta
vastustuksesi yhdessä kanssani
lausuen
synnintunnustuksen (709) sanoin.
Synnintunnustus
Herra, joka
näet kaiken ja jolta kukaan ei voi salata mitään.
Sinä olet
sanonut, ettet tahdo syntisen kuolemaa,
vaan odotat,
että hän kääntyy ja saa elää.
Katso
minuun, armahda minua
ja anna
kaikki syntini anteeksi.
Auta minua
olemaan elävä jäsen seurakunnassasi,
olethan
minut kalliisti lunastanut.
Tahdon
luottaa yksin sinun laupeuteesi
ja olla
siellä, missä julistetaan
armon ja
sovituksen sanaa.
Synninpäästö
Tämä sana on varma ja vastaanottamisen arvoinen:
"Kristus Jeesus on tullut maailmaan pelastamaan syntisiä!"
Kommentit