Saarna 27.9.2015
18. sunnuntai helluntaista
Kristityn vapaus
Jes. 1:10-17; Gal. 5:22-26; Mark. 2:23-28
Kerran muuan mies haastoi kaverinsa polttopuiden pilkkomiskisaan. Kisa alkaisi aamulla ja päättyisi illansuussa ja se voittaisi, kumpi olisi saanut enemmän halkoja kasaan. Haastaja aloitti hanakasti ja hän tekikin kovasti töitä koko päivän ajan. Hän piti vain pienen lounastauon, muuten kuluisi arvokasta aikaa hukkaan. Hänen kaverinsa puolestaan lounasti rauhassa ja piti muutenkin taukoja pitkin päivää. Kun päivän päätteeksi kisa oli ohi, haastajamies hämmästyi ja harmistui huomatessaan, että kaveri olikin pilkkonut reilusti enemmän halkoja kuin hän itse.
”En vain tajua!” hän tilitti kaverilleen. ”Joka kerta kun tarkistin, olit tauolla, ja silti sinun kasasi on isompi.”
”Aivan” tuumasi haasteen voittanut mies, ”mutta et huomannut sitä, että joka kerta kun istuin huilaamaan, minä samalla teroitin minun kirvestäni.”
18. sunnuntai helluntaista
Kristityn vapaus
Jes. 1:10-17; Gal. 5:22-26; Mark. 2:23-28
Kerran muuan mies haastoi kaverinsa polttopuiden pilkkomiskisaan. Kisa alkaisi aamulla ja päättyisi illansuussa ja se voittaisi, kumpi olisi saanut enemmän halkoja kasaan. Haastaja aloitti hanakasti ja hän tekikin kovasti töitä koko päivän ajan. Hän piti vain pienen lounastauon, muuten kuluisi arvokasta aikaa hukkaan. Hänen kaverinsa puolestaan lounasti rauhassa ja piti muutenkin taukoja pitkin päivää. Kun päivän päätteeksi kisa oli ohi, haastajamies hämmästyi ja harmistui huomatessaan, että kaveri olikin pilkkonut reilusti enemmän halkoja kuin hän itse.
”En vain tajua!” hän tilitti kaverilleen. ”Joka kerta kun tarkistin, olit tauolla, ja silti sinun kasasi on isompi.”
”Aivan” tuumasi haasteen voittanut mies, ”mutta et huomannut sitä, että joka kerta kun istuin huilaamaan, minä samalla teroitin minun kirvestäni.”
Tauko
voi tehdä hyvää. Jos elämä olisi halonhakkuukilpailu, mikä voisi olla se
kirves, jota olisi hyvä ehtiä välillä teroittamaan? Mitä hyvää tauosta tai
levosta tai välillä pidetystä breikistä voi ihmiselle olla?
Kuntoilijat
tietävät, että kunto kasvaa levossa. Että keho tarvitsee aikaa palautumiseen,
jotta voi taas harjoitella hieman kovemmin ja nousujohteisesti.
Työssäkäyvät
ja opiskelevat odottavat loma-aikoja, jolloin pääsee irti arjen uurastuksesta
ja saa latailla akkuja tulevaan. Kesälomalla moni ehtii huilahtaa ja antaa
aikaa muille tärkeille asioille.
Halonhakkaaja
saa enemmän aikaan, kun pitää välillä taukoja. Siinä lepäävät kädet ja
teroittuu työväline.
Ihminen
ei ole kone. Ihminen ei ole jokin päättymättömällä tahdilla tulosta takova
työväline, jonka on pakko ja jonka täytyy. Ihminen tarvitsee lepoa ja tilaa.
Jopa koneilla on huoltoaikansa. Jopa kirvestä täytyy välillä teroittaa.
Ehkä
Jeesus tarkoitti jotain sellaista, sanoessaan, että sapatti on ihmistä varten.
Meille on annettu viikkoon yksi erityinen päivä lepopäiväksi. Huilia varten.
Jotta pysähtyisimme. Jotta hölläisimme. Meitä opastaa kolmas käsky: ”Muista
pyhittää lepopäivä.” Pidä sapatti pyhänä. Se on ihmistä varten.
Juutalaisille
sapatti eli lepopäivä oli lauantai, viikon seitsemäs päivä. Päivä, jona Jumala
lepäsi kaiken luomistyönsä tehtyään. Kristityt alkoivat sitten viettää
lepopäiväänsä sunnuntaina, Jeesuksen ylösnousemuksen päivänä. Nyt meidän viikko
alkaa lepopäivällä. Arki tapahtuu levosta lähtien.
Heprean
sapattia tarkoittavan sanan taustalla on verbi, joka merkitsee ”levätä työstä”
tai ”pitää vapaata”. Se on myös sapattikäskyn yksi peruste, joka
merkillepantavasti ulottuu koskemaan kaikkea luomakuntaa, ei vain oman kansan
porukkaa: 2. Mooseksen kirjassa ohjataan, että ”Tee työtä kuutena päivänä
viikossa, mutta seitsemäntenä pysy työstäsi erossa, niin että härkäsi ja
aasisi voivat levätä ja vierasheimoiset työntekijäsi ja vähäisimmätkin
orjasi saavat virkistäytyä.”
Lepopäivä
on siis työsuojelullinen asia. Ei kukaan jaksa painaa eteenpäin
loputtomasti, ilman taukoja. Kyllä ovat kirvesmiehenkin kädet lopussa, kun
päivä on päättynyt. Meillä on lupa ottaa välillä iisimmin. Me saamme pitää
taukoja. Me voimme paremmin, kun muistamme levätä. Meillä on siihen vapaus.
Lepopäivä
on kuitenkin paljon enemmänkin kuin mahdollisuus levähtää. Paljon enemmässä se
on ihmistä varten. Kun Luther kirjoittaa kolmannesta käskystä, hän sanoo, että
pääpaino on sen pyhittämisellä. ”Muista pyhittää lepopäivä.” Lepopäivän
tarkoitus ei siis ole pelkästään fyysisellä tai henkisellä mahdollisuudella
virkistyä ja levähtää työn ja muun kuorman jälkeen tai sen keskellä. Lepopäivä
tulee pyhittää. Se rohkaisee meitä pysähtymään Jumalan eteen. Se antaa mahdollisuuden
virkistyä myös hengellisesti.
Siksi
sunnuntaisin kokoonnutaan yhteen. Ei siksi, että tarjoaisimme siten jotain
turhia uhreja tai että jumalanpalvelusmenoilla hankkisimme itsellemme jotain sovitusta
tai Jumalan hyväksyntää. Profeetta Jesajakin muistuttaa, ettei
pyhäpäivien vietto saa olla itse tarkoitus. ”Niistä on tullut minulle taakka,
jota olen väsynyt kantamaan.” Jos messua vietetään väkisin tai tarpeesta
toimittaa jokin uskonnollinen rituaali, tulee siitä helposti taakka, josta
jossain vaiheessa tekee mieli jo pyristellä vapaaksi.
Vapaus
on se, jota kohti kurotamme. Sitä me etsimme ja tavoittelemme. Vapauden edestä
me käymme taistelumme. Vapautta me kai kaipaamme myös suhteessa lepopäivään ja
jumalanpalvelukseen. Vapautta on se, ettei joka päivä tarvitse tehdä työtä.
Vapautta on saada viettää lepopäivää, pyhittää yksi päivä viikosta, erottaa se
muista päivistä. Vapautta on voida tulla kirkkoon kuulemaan Jumalan sanaa. Ja
Jumalan sana - on vapauttava sana. Se ei kahlitse toistamaan jotain
uskonnollista mantraa tai sido toimittamaan kankeita kaavoja tai toistamaan
lukittuja sanamuotoja. Jumalan sana luo uutta ja tekee meissä tilaa, jossa
hengittää.
Jumalan
sana on Lutherin mukaan se, mikä pyhittää lepopäivän. Kun me tulemme yhteen ja
kuulemme, luemme, mietimme, laulamme Jumalan sanaa, pyhittyy päivä ja pyhitymme
me. Sillä Jumalan sana tuo meille Pyhän Hengen. Hengen, joka, kuten Raamatusta
luemme, liikkuu missä tahtoo, vapaana. Henki voi saada meissä aikaan hedelmää.
Kaikkea hyvää, kuten Paavali galatalaisille luettelee. Rakkautta, iloa, rauhaa,
kärsivällisyyttä, ystävällisyyttä, hyvyyttä, uskollisuutta, lempeyttä,
itsehillintää. Aikamoista satoa.
Elämme
syksyä ja sadonkorjuun aikaa. Ehkä olet saanut kerätä tai maistaa maan antimia,
omenoita, marjoja, sieniä, kasvimaan satoa. Eikö ole ihmeellistä, että siellä
ne hedelmät kypsyvät, aikalailla itsestään. Ehkä vähän täytyy kitkeä ja
kastella, mutta kasvu tapahtuu kyllä meistä itsestämme riippumatta.
On
harhakuvitelma, että me saisimme loppujen lopuksi enemmän aikaan, jos vain
maksimoimme ajankäyttömme ja jätämme tauot väliin. Erehdymme, jos toimimme
kuten tuo ensimmäinen halonhakkaaja. Ainakin Jumalan kanssa on vähän samalla
tavalla. Sillä tuon kaiken hyvän, nuo Hengen hedelmät, me saamme ihan
ilman omia ponnisteluja ja kovaa puskemista. Jumala kypsyttää niitä meissä,
kuten hän kypsyttää syksyn omenoita ja puolukoita. Mitä meidän on tehtävä, on
antaa kasvun tapahtua. On annettava siemenen lähteä itämään. Sen siemenen,
jonka Jumalan sana kylvää meihin. Istuttaa silloin kun kuuntelemme, luemme,
mietiskelemme tai laulamme sitä.
Sapatti
on ihmistä varten. Ehkä Henki tarvitsee tilan, jossa kulkea vapaana. Ehkä
meidän on tehtävä tilaa. Kalenteriimme ja elämämme hulinaan. Istahdettava ja
huilattava hieman. Silloin annamme Hengen työlle väljyyttä. Jos yritämme jaksaa
itse, omin voimin, tauotta, silloin kirveemme tylsyy ja saamme aikaan paljon
vähemmän. Jos annamme Jumalalle aikaa, hän ohjaa meitä ja antaa meille voimia
ja hänen kanssaan saamme aikaan paljon enemmän. Usko on meidän kirveemme, jota
on hoidettava. Jumalan sana hoitaa. Ehtoollinen hoitaa. Rukous hoitaa. Yhteys,
yhteen tuleminen hoitaa.
Sunnuntain
viettäminen hoitaa meitä. Ei vain fyysisesti tai henkisesti. Myös
hengellisesti. Me saamme kasvaa. Meillä on lupa tulla ravituiksi, katkoa
tähkäpäitä, tarttua siihen mitä on ulottuvilla. Me saamme kuulla Jumalan
vapauttavista teoista ja hänen sanansa irrottaa ja katkoo meissä olevia
kahleita. Hän näyttää meille suunnan, joka vie vapauteen. Hän näyttää meille
Jeesuksen, Vapahtajan, joka keskittää katseemme olennaiseen. Siihen mikä on
ihmiselle hyväksi.
Vapahtaja
vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja pahan vallasta. Vaikka tarvitsemme joka
päivä anteeksiantamusta ja synti sitoo meitä, vaikka voimamme hiipuvat ja
tuntuisi siltä, että eivät mitkään hedelmät meissä millään kasvaisi, meidät
vapauttaa hänen armahtava sanansa: ”Ystäväni, ole rohkealla mielellä. Sinun
syntisi annetaan anteeksi.” Vapahtajan armo riittää. Hänen sanansa pyhittää. Hän
on se, joka saa meissä hyvyyden ja rakkauden aikaan. Armon kokemus, kokemus
siitä että olen rakastettu, että kelpaan Jumalalle, se vapauttaa meidät
elämään. Iloon, hymyyn, lepoon. Sadonkorjuuseen. Tähän me saamme luottaa.
Meillä on vapaus turvautua Jumalaan, joka toimii, Jumalaan, joka on Isä
ja Poika ja Pyhä Henki.
Kommentit