Saarna
3.11.2013 Kaupunginkirkon messussa klo 10
24.
sunnuntai helluntaista Kahden valtakunnan
kansalaisena
1.Aik.
29: 10-12; Fil.
3: 17-4: 1
Matt. 22: 15-22
Fariseukset
menivät neuvottelemaan keskenään, miten saisivat Jeesuksen sanoistaan ansaan.
He lähettivät hänen luokseen opetuslapsiaan yhdessä Herodeksen kannattajien
kanssa. Nämä sanoivat: ”Opettaja, me tiedämme, että sinä puhut totta ja opetat
Jumalan tietä totuuden mukaisesti. Sinä olet ihmisistä riippumaton etkä tee
eroa heidän välillään. Sano siis meille, mitä mieltä olet: onko oikein maksaa
keisarille veroa vai ei?” Mutta Jeesus huomasi heidän kieroutensa ja sanoi: ”Te
teeskentelijät! Miksi te yritätte saada minut ansaan? Näyttäkää sitä rahaa,
jolla maksatte veronne.” He ottivat esiin denaarin. Jeesus kysyi heiltä: ”Kenen
kuva ja nimi siinä on?” ”Keisarin”, he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi heille:
”Antakaa siis keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle
kuuluu.” Kuullessaan tämän he hämmästyivät. He jättivät Jeesuksen rauhaan ja
lähtivät pois.
SAARNA
Millainen
olisi sellainen maailma, jossa sinun unelmasi ovat totta?
Unelmiesi
maailma. Mitä siihen kuuluisi? Mitä siitä puuttuisi?
Olisiko
unelmien maailma sellainen, jossa kohdalle osuu lauantai-illan lottopotti?
Vai
sellainen, jossa rikkauden sijasta saisit rakkautta?
Olisiko
unelmien maailma sellainen, jossa vatsa olisi aina täynnä, tai ehkä sellainen
jossa maailma olisi täynnä nälättömiä ja janottomia.
Ehkä
unelmien maailmasi on valtakunta vailla sairautta, vailla yksinäisyyttä, vailla
turvattomuutta. Tai sellainen, josta uupuvat nuo päivän evankeliumissa
kohtaamamme juonittelu ja vastakkainasettelu ja yhteisen hyvän laiminlyönti,
veronkiertäminen.
Unelmien
maailma. Maailma, jossa ihmisen on hyvä olla.
Onneksi
saamme unelmoida. Onneksi saamme toivoa. Onneksi olemme paitsi tämän maailman,
myös taivaan valtakunnan kansalaisia. Pyhäinpäivän kynttilät loistavat meille vielä. Taivas on raollaan ja sen
todellisuus luonamme tänäänkin.
Mutta
tässä maailmassa moni asia on vielä kesken. Paljossa joudumme kärsimään ja
sietämään. Kaikki ei mene oikeudenmukaisesti. Kaikki ei tapahdu ihmisen hyväksi
tai Jumalan mielen mukaan.
Päivän
evankeliumissa kohtaamme Jeesuksen, joka joutuu keskelle tämän maailman
arkipäivää, jossa ihmiset kieroilevat, suosivat vastakkainasettelua,
välttelevät yhteistä etua.
Fariseukset
ja Herodeksen kannattajat ovat siis lyöttäytyneet yhteen, jotta saataisiin
Jeesus kiikkiin. Eikö ole merkillepantavaa, että kun juonittelun ja kiusanteon kohde on
yhteinen, vihollisetkin mahtuvat samalle puolelle. Yhdessä ollaan vahvemmat
Jeesusta vastaan. Siinä ovat siis he, jotka suosivat keisarin verotusoikeutta, Herodeksen
kannattajat. Suosivat, koska se antoi myös heille itselleen oikeuden kerätä
veroja. Ja siinä ovat he, jotka ovat täysin vastakkaisella kannalla: fariseukset,
jotka vastustavat vierasta vallanpitäjää ja veronkerääjää, koska vain
Jerusalemin temppelillä oli oikeus kerätä kymmenykset. Ja silti siinä he ovat,
vastustajat samalla puolella.
On
pakko kysyä: Mikä saisi meidät tässä maailmassa samalle puolelle, ilman että
teemme sen juonien ja oman etumme tähden? Mikä muu saisi meidät puhaltamaan
yhteen hiileen?
Fariseusten
ja herodeslaisten juoni on saada Jeesus ansaan vastakkainasettelun avulla.
Keisari vai Jumala? Valtio vai temppeli? Kumpi voittaa? Tai tämän päivän kristittyinä voisimme kysyä, kumpaa meidän tulee totella, Jumalaa vai esivaltaa? Joko tai - jompi kumpi.
Mutta
Jeesuspa ei lähde leikkiin mukaan kiusantekijöiden säännöillä. Jeesus keksii
omat säännöt. Jeesuksen vastaus ei ole joko tai, vaan sekä että.
Vastakkainasetteluun vastataan uudella tavalla. Uuden valtakunnan tavalla.
Sovittelun ja sovun tavalla. Riita tyrehtyy, ihmistä ei unohdeta.
Sillä
kysymys veron maksamisesta on lopulta kysymys ihmisestä ja ihmisen arvosta.
Jeesus vastaa kysyjille vastakysymyksellä, saa heidät itse luomaan tai
huomaamaan ratkaisun, puhuu oikeastaan heidät itsensä ansaan: ”Näyttäkää sitä rahaa, jolla maksatte
veronne. Kenen kuva ja nimi siinä on?” ”Keisarin”, he vastasivat. Silloin
Jeesus sanoi heille: ”Antakaa siis keisarille mikä keisarille kuuluu ja
Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu.”
Kun
oikein asiaa tuumaamme niin, eivätkö keisari ja Jumala paini aivan eri
sarjoissa? Vastakkainasettelu raukeaa. Eivät Jumala ja esivalta ole toistensa
kilpailijoita. Daavidkin tunnustaa Jumalan ylivoimaisuuden, lausuessaan että ”Kaikki voima ja valta on lähtöisin sinulta,
sinun vallassasi on tehdä suureksi ja väkeväksi kenet tahdot.” Luther
puolestaan puolustaa esivaltaa Isossa katekismuksessa: ”Vanhemmillemme ja koko esivallalle on näet annettu käsky tehdä meille
kaikenlaista hyvää, samoin kuin jokaista velvoittaa käsky tehdä lähimmäiselleen
hyvää. Sillä me emme ota hyvää vastaan heiltä, vaan heidän kauttaan Jumalalta.
Luodut ovat nimittäin vain käsi, kanava ja väline, joiden kautta Jumala antaa
kaiken.”
Ja
tästä pääsemme ihmiseen ja ihmisen arvoon. Sillä jos meidän maailmassamme
kerran on paljon vääryyttä, juonittelua, vastakkainasettelua ja muuta mikä
unelmien maailmastamme puuttuisi, niin eikö silloin esivallalla, jolle on
uskottu valta puuttua vääryyksiin, ole oikea ja hyvä, tärkeä ja välttämätön
tehtävä. Tässä maailmassa. Tässä keskeneräisyydessä. Esivalta on ihmisen
puolella. Sen tulee olla. Hyvä esivalta on Jumalan parhaita lahjoja, toteaa
katekismus. Se suojelee meitä ja huolehtii oikeuden toteutumisesta. Tekee
maailmastamme hieman enemmän unelmiemme näköisen.
Esivallalla
on tämä tehtävä. Mutta myös jokaisella meistä kansalaisista on tämä tehtävä.
Rakentaa toiveidemme maailmaa, toteuttaa unelmia, jos ei aina omiamme, niin
toistemme. Maan ja taivaan kansalaisina me voimme tehdä taivasta jo tänne. Tämä
maailman puitteisiin. Tehdä lähimmäisellemme hyvää, niin kuin Luther kirjoitti.
Me
voimme, koska meidän kanssamme on hän, jolla on kaikki voima ja valta, hän,
jolle me kuulumme. Jeesus kysyi juonittelijoilta, kenen kuva ja nimi denaarin
rahassa on. Oikea vastaus oli keisarin. Mutta kun me katsomme ihmistä,
toista tämän valtakunnan kansalaista, kenen kuvan me hänessä näemme? Näemmekö
Jumalan kuvan? Ihmeellisesti luodun, rahassamittaamattoman, kaiken rakkauden ja
avun tarvitsijan. Ja kun katsomme itseämme ihmisenä, kenen nimen me
kohdallamme luemme? Luemmeko Jumalan lapsen nimen? Lunastetun taivaan
kansalaisen, jolle on annettu kaikki armo ja rakkaus – ja myös kädet ja syli,
joilla ammentaa toisillekin.
Annetaan
Jumalalle, mikä Jumalalle kuuluu. Annetaan elämämme. Oma elämämme, sen ilot ja
sotkut. Annetaan toinen ihminen haavoineen ja kipuineen, unelmineen ja
toiveineen. Ja annetaan hänelle se rakkaus ja huomio ja apu, jonka hän, tuo
ihminen, tarvitsee. Puhalletaan yhteen hiileen, yhteisen etumme ja hyvämme
takia. Yhteisen päämäärämme takia.
Meillä
on voima ja valta rakastaa toisiamme. Meillä on mahdollisuus suojella
ihmistä ja vaalia ihmisen arvoa. Myös me voimme toimia oikeudenmukaisuuden ja
hyvinvoinnin puolesta, puuttua peliin silloin kun ihmistä, Jumalan kuvaa,
riistetään ja hänen hintaansa alennetaan. Meidät on rakkaudella luotu ja
kalliisti lunastettu ja pyhiksi pyhitetty. Eikä mikään, mikään ei saa verottaa
meissä tuota arvoa.
Tähän
minä uskon. Tästä minä unelmoin. Siksi, taivaan kansalaiset, nouskaa
tunnustamaan yhteinen, kristillinen uskonne.
Kommentit