Saarna Kaupunginkirkossa 8.9.2013
Ps.127:1-2;
Gal.6:2-10; Matt.6:25-34
”Jokaisen
on kannettava oma kuormansa” kirjoitti Paavali. Jokaisella on oma
kuormansa. Oma taakka, jota kantaa ja joka päivän matkalla painaa.
Ehkä huoli huomisesta, ehkä läheisen vointi, ehkä oma paha olo.
Ehkä olet tänään kantanut oman kuormasi tänne kirkkoon, tuonut
sen Jumalan eteen. Luottaen Jumalan huolenpitoon, turvautuen siihen,
että Jumala pitää sinusta kuormasi allakin huolta.
”Älkää
murehtiko” sanoi Jeesus. Mutta entä kun murheesta voi tulla se
taakka. Kuorma, jota kannan ja murehdin. Kuinka olla murehtimatta.
Kuinka olla huolehtimatta, kun on paljon huolehdittavaa. Tulee
mieleen arkinen tilanne vaikkapa lapsiperheessä. Ainakin pienten
lasten vanhempana tuo Jeesuksen kielto koettelee. Kun pitäisi päivä
toisensa perään saada pöytään jotain kunnon syötävää ja
pyykit pestyä, tuo huoleton suhtautuminen muonitukseen ja
vaatehuoltoon kuulostaa epäreilulta. Mitä arjesta tulisi jos
tuollaisella huolettomuudella antaisi asioiden vain olla ja tapahtua.
Ilmestyisikö kattiloihin keittoa ja löytäisivätkö lapset jostain
puhdasta päällepantavaa. Niin kuin linnut ja kukkaset. Ei minun
uskoni riitä sellaiseen.
Sinulla
on omat arkiset tilanteesi ja kuormasi. Omat huolenaiheesi, joissa
kehotus huolettomuuteen ehkä uskoa koettelee.
Mutta
onko tässä kyse uskosta. Onko kyse huolettomuudestakaan. Vai mitä
Jeesus tarkoittaa?
Minusta
nimittäin tuntuu, että Jeesuksen sanat on tässä varsin helppo
ymmärtää väärin. Sillä lailla edullisesti lukijan omaa
tilannetta ajatellen. Olisihan se hienoa, ainakin toisinaan, jos ei
tarvitsisi nähdä vaivaa tai ahertaa tai tehdä yhtään mitään.
Huolehtia yhtään mistään.
Mutta
tarkoittaako Jeesus sitä? Tuntuisi kummalliselta, jos tarkoittaisi.
Siihen nähden, kuinka hän edellä on nimenomaan tähdentänyt sitä,
kuinka ihmisen tulee elää, jotta hän noudattaisi Jumalan tahtoa.
Päivän evankeliumi on peräisin Jeesuksen vuorisaarnasta, Jumalan
Pojan opetuksista. Opetuksista, joissa hän ennen Jumalan huolenpitoa
käy mm. läpi käskyjä: Älä tapa. Älä tee aviorikosta. Rakasta
lähimmäistäsi. Jeesus opettaa rukouksesta ja paastosta. Hän
muistuttaa ensimmäisestä käskystä, ettei kukaan ei voi palvella
kahta herraa.
Toisin
sanoen, se mitä vuorisaarna ennen huolenpitoa käsittelee, on
opetusta Jumalan vanhurskaasta tahdosta. Siitä, mitä on se, että
eletään oikein. Mitä on eläminen suhteessa lähimmäiseen, mitä
se on suhteessa Jumalaan.
Ainakaan
se ei ole välinpitämättömyyttä tai laiskuutta tai sellaista
huolettomuutta, ettei mistään tarvitse huolta kantaa. Päin
vastoin.
”Kantakaa
toistenne kuormia, niin te toteutatte Kristuksen lain.” Näin
Paavali. Ehkä pääpaino Jeesuksen sanoissa ei olekaan
huolettomuudessa. Vaan huolenpidossa. Siinä että Jumala pitää
meistä arjen huolehtijoista huolen, meidän ei tarvitse murehtia
kaikesta. Murehtiminen ja liiallinen huolehtiminen ovat ne, mistä
Jeesus näyttää olevan huolissaan. Jos hän on edellä tähdentänyt
sitä, että lähimmäisestä tulee pitää huolta ja Jumalaan tulee
luottaa, nyt hän ehkä keskittyykin siihen, mikä on tuon rakkauden
ja luottamuksen esteenä. Oma murehtimisemme.
Sillä
kun huolehdimme ja touhotamme kaikesta mahdollisesta, jääkö meiltä
tarpeeksi aikaa tai huomiota toisillemme? Jos murehdimme huomisesta,
ehdimmekö lainkaan elää tätä päivää, kulkea tämän päivän
matkaa, tämän päivän matkakumppanin vierellä?
”Kantakaa
toistenne kuormia.” Ehkä on laskettava oma kuorma alas, jotta voi
auttaa lähimmäistä hänen kuormassaan. On tehtävä tilaa
toiselle. Turhaan me rakennamme elämäämme, jos teemme sitä vain
itseämme varten. Toiselle on oltava siinä tilaa. Jumalalle on
oltava siinä tilaa. Jeesus sanoi: ”Etsikää
ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan.”
Siitä
pääsemme uskoon ja luottamukseen. Jeesuksen sanoissa ei ole kenties
kysymys sellaisesta uskosta, joka sokeana luottaa, että vatsa
täyttyy kyllä vaikken laittaisikaan kattiloita tulelle. Mutta ennen
kaikkea Jeesuksen sanoissa on uskosta kysymys. Uskosta ja
luottamisesta Jumalan huolenpitoon. Jeesuksen puhuttelu ”te
vähäuskoiset” osuu kohdalleen. Vähäuskoisuus saa rakentamaan
omien ponnistelujen varaan. Vähäuskoisuus on suurta uskoa omaan
aherrukseen ja touhotukseen, mutta ei näe mitä kaikkea Jumala saa
elämässämme aikaan. Kaikki hyvä on häneltä peräisin. Siksi
usko ja turvautuminen Jumalaan vapauttaa myös kantamaan toisen
taakkaa. Kun oman murheen voi jättää Jumalan hoitoon, voi auttaa
toista murheellista.
Ja
usko, jos mikä, ei kaipaa ponnisteluja kasvaakseen. Usko on
sellaista huolettomuutta, joka lepää ja luottaa siihen, että
Jumala kantaa. Tai huolettomuutta, joka luottaa – Paavalin
sanavalintoja käyttäen – kylvöön ja sadonkorjuuseen. Kun siemen
on kerran kylvetty, ei tarvitse huolehtia turhasta, kasvu kyllä
toteutuu kun maaperä on kunnossa.
Siksi
kun mietimme, kuinka me levollisin mielin, eikä armottomina,
voisimme toteuttaa kristityn velvollisuuttamme pitää huolta
lähimmäisestä ja kuinka voisimme huolehtia suhteestamme Jumalaan,
kysymys voisi olla siinä, minkä varassa elämämme ja arkemme
lepää. Mikä tai kuka meille tuon levollisuuden ja huolettomuuden
antaa. Minkä varaan laitamme huomispäivän, mistä pellosta kasvu
meissä tapahtuu.
Meidän
ei pidä väsyä tekemään hyvää, mutta jos huolehdimme kaikesta
mahdollisesta, helposti väsähdämme, eikä aikaa tai voimia riitä
lähimmäiselle. Mutta kun annamme Jumalan ohjata elämäämme ja
ravita kasvuamme, meissä tulee tilaa ja väljyyttä tehdä hyvää
myös toiselle. Hänen armonsa ja rakkautensa ovat meidän
rakastamisemme kasvualusta.
Silloin
Jumalan valtakunta voi tulla sinne missä lähimmäisen kuormaa
kannetaan. Sinne, missä toteutamme Kristuksen lain. Niin kuin
Kristus kantoi lähimmäisen kuormaa, meidän taakkamme, meidän
syntikuormaamme. Epäitsekkäästi, toisen hyvän edelleen laittaen.
Niin meidänkin tulee sisarina ja veljinä kantaa kuormaa. Omaa
kuormaamme Jumalalle, hänen huolehdittavakseen. Ja kun olemme hänen
luonaan saaneet levätä, voimme nostaa toisen kuorman alle
joutuneen. Pitää hänestä huolta. Jakaa huolenpitoa, jota itse
olemme saaneet.
”Teidän
taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea
tätä. Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen
vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.”
Kommentit