Saarna
14.7.2013 Kaupunginkirkossa
Kirkastussunnuntai
Nouskaa,
älkää pelätkö, rohkaisee Jeesus opetuslapsia. Nouskaa. Nouskaa
vuorelle, nostakaa katseenne minuun, tulkaa mukaani, seuratkaa minua.
Kirkastussunnuntai on
suuri päivä, valkoinen Kristus-juhla. Silti ajattelen arkea.
Ajattelen, kuinka Jeesuksen seurassa kulkeminen oli opetuslapsille
paljon muuta kuin juhlahumua. Ehkä se oli alituista ihmettelyä ja
kysymyksiä reppu pullollaan. Aprikoimista, että kuka tämä mies,
kuka tämä Jeesus oikeastaan on. Innostumista Jeesuksen seurasta,
silti pettymistä ja toivottomuutta kun matka vei lähemmäs
Golgataa.
Ajattelen, kuinka
opetuslapsena eläminen ja kasvaminen on usein juuri sitä
kivikkoista vuoristopolkua, vai mitä sinä tuumaat? Ajattelen, että
ehkäpä siksi tarvitsemme kirkastusvuoren. Huipun, josta näkee
paremmin, paikan jossa ilma on raikkaampaa hengittää. Emmekö
tarvitse tuota valoa, joka Kristuksesta hohtaa, kun oma soihtumme,
uskon soihtumme hiipuu. On nostettava katse Kristukseen, koska päät
pysyvät muuten painuksissa. Pelko, pettymys, väsyminen kysymysten
keskellä kiusaavat.
Kirkastusvuoren juurella
minulle tulee mieleen laulu, nuorten veisu. Sopiiko jos laulan siitä
hieman? Näissä laulun sanoissa on jotain opetuslapsen suuhun
osuvaa. Jotain aitoa. Jotain mitä on helppo ääneen sanoa.
Päivä päivältä
vain petyin siihen, mitä sain
Näissä pyörteissä
maan hulluuden.
Sielu haurastunut,
mieli maahan taipunut
Onko aina vain osa ihmisen?
En jaksa, Jeesus
enempää!
Kuule köyhää
pyytäjää:
Ole luonani, nyt on pimeää!
Petyin vastauksiin,
Petyin tyhjän puhujiin
Sanat onttoina vain
kaikuivat.
Kun sen taas ymmärsin,
Tulin alkuun takaisin.
Mistä löytyvät lauseet oikeat?
En jaksa, Jeesus
enempää!
Kuule köyhää
pyytäjää:
Ole luonani, nyt on pimeää!
Nouskaa, älkää pelätkö,
sanoi Jeesus. Hän tuli heidän luokseen, kosketti heitä ja sanoi:
Nouskaa, älkää pelätkö.
Kun vaikkapa kysymysten
määrä elämän suunnasta tai vaatimukset kristittynä elämisen
hallinnasta tai jokin muu painaa meitä maahan, ojentaa Jeesus
kätensä ja nostaa meidät pystyyn. Hän ottaa mukaansa vuorelle,
hänen valonsa loistaa meille ja hän nostaa meidät huolista ja
murheista kärsivät ylös.
Siksi lähde kanssani, tai
lähde Jeesuksen kanssa vuorelle. Lähde hänen mukaansa. Mutta mille
vuorelle lähtisimme? Sillä kun ajattelemme Jeesuksen elämää,
vuori näyttäisi keskeisenä paikkana kuuluvan sen eri vaiheisiin.
Ei vain kirkastusvuorella ole erityinen merkitys Jeesuksen toiminnan
ymmärtämisen kannalta. On monia muitakin vuoria.
Kun nousemme Jeesuksen
kanssa vuorelle, nousemme ensin kiusauksen vuorelle. Kun Jeesus
kasteensa jälkeen paastosi ja oli koeteltavana autiomaassa, vei
Paholainen hänet ”hyvin korkealle vuorelle, näytti hänelle
maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston” ja yritti saada
Jeesuksen luopumaan tehtävästään ja kumartamaan itseään. On
kiusauksen vuori.
Sitten me voimme nousta
opetuksen vuorelle, vuorelle jonka rinteellä hän opetti suuria
määriä ihmisiä. Moneen otteeseen. Kertoi vertauksia, puhui
Jumalan rakkaudesta, opetti elämään oikein, piti vuorisaarnansa,
jossa julisti autuaaksi murheelliset ja muut. On opetuksen vuori.
Tai voimme nousta
rukouksen vuorelle, hiljaisuuteen, jonne Jeesus pakeni ihmisjoukkoja
ollakseen yksin ja rukoillakseen. Viettääkseen aikaa Isänsä
kanssa. Rukouksen vuorella.
Ja jos seuraamme Jeesusta
vuorelle, on kuljettava myös kohti pyhää vuorta, Jerusalemin
kaupunkia, viimeisiä päiviä, viimeisiä tapahtumia siellä. On
mentävä mukaan ahdistuksen vuorelle, Öljymäelle, jossa Jeesus,
seuranaan nuo samat opetuslapset, Pietari, Jaakob ja Johannes, siellä
hän viimeisenä yönään tuskan vallassa itki ja rukoili Isää:
”Jos mahdollista, menköön tämä malja minun ohitseni. Mutta
tapahtukoon sinun tahtosi, ei minun.” On ahdistuksen vuori.
Ja vielä me Jeesuksen
kanssa nousemme ristin vuorelle, jolla hän, emme me, nousee
ristille, kärsii, kuolee, antaa henkensä, sovittaa ja lunastaa,
vapauttaa meidät. Tekee tehtävänsä, kulkee tiensä loppuun asti.
Julistaa rakkauttaan meille ihmeellisellä tavalla. Tavalla, jonka
edessä olemme siinäkin ymmällämme ja vastauksia vaille.
Mutta ristin ja kuoleman
vuorelta me saamme ihmeissämme ja riemuissamme kulkea lopulta
Ylösnousseen vuorelle. Siellä Kristus, jonka kiusaaja yritti
houkutella vallalla ja loistolla, julistaa opetuslapsille: ”Minulle
on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. - - Ja katso,
minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti.” On
Ylösnousseen vuori, onneksi vielä on.
Ja sitten on tämä
kirkastusvuori, joka jollain tavalla kätkee sisälleen nämä kaikki
vuoret, kätkee ja paljastaa Jeesuksen merkityksen opetuslapsille ja
meille. Kirkastaa sitä, mikä hänen elämänsä merkitys meille on.
Kirkastusvuorelta näkyvät muidenkin vuorten huiput. Kiusauksen,
opetuksen, rukouksen, ahdistuksen, ristin, ja ylösnousseen vuoret.
Kirkastusvuorella
opetuslapset saivat nähdä Jeesuksessa valon, jonka Jumala on
lähettänyt maailmaan. Tuossa valossa he todistivat myös Jeesuksen
jumalallisen olemuksen. Vuori oli juutalaisessa uskonnossa Jumalan
ilmestymisen paikka. Niin kuin Mooseksen tapauksestakin jo kuulimme.
Jumala kutsui Mooseksen tehtäväänsä vuoren juurella, ja myöhemmin
Mooses sai Siinain vuorella kymmenen käskyn lain. Ja kirjoitetaan,
että kun Mooses saapui vuorelta laintaulut käsissään, hänen
kasvonsa säteilivät, koska oli puhunut Jumalan kanssa. Jumalallinen
valo heijastui hänen kasvoiltaan. Mutta kirkastusvuorella tilanne
oli toinen. Jeesuksen kasvot eivät vain heijastaneet jumalallista
valoa, ne loistivat sitä. Hän on valo valosta, Jumala Jumalasta.
Hän on enemmän kuin Mooses, hän on se josta laki ja profeetat,
edustajinaan Mooses ja Elia, antavat lupauksen ja toivon. Hänessä
tuo toivo täyttyy.
Tämän opetuslapset
saavat paitsi kirkkaudessa omin silmin nähdä myös omin korvin
kuulla, kun pilvestä kuului käsky: ”Tämä on minun rakas
Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!”
Kuulkaa häntä! Hän on
se, jota tulee kuulla. Mooses sai lain, Jumalan ilmoituksen
välitettäväksi kansalle. Mutta Jeesus on itse tuo Jumalan
ilmoitus. Hänessä Jumalan Sana on tullut luoksemme. Häntä meidän
on kuultava. Hänen opetuksensa ohjaa askeleitamme oikeaan suuntaan.
Hänen sanansa julistavat synnit anteeksi. Hän kutsuu parannukseen,
hän parantaa itse pelkällä puheellaan. Häneltä löytyvät sanat
oikeat.
Ja tänään hän kutsuu
meitä mukaansa. Mukaansa vuorelle, jokaiselle noista vuorista.
”Nouskaa, älkää pelätkö!” Sillä ei tarvitse pelätä.
Jeesus voitti kiusaukset, hän julisti autuaaksi, hän rukoilee
puolestamme, hän suostui Isän tahtoon ja antoi henkensä, jotta me
pelastuisimme. Ei tarvitse pelätä. Jeesus on elänyt ihmisen
elämän, hän tietää mitä on olla ahdistunut ja kiusattu. Hän
tietää, miltä opetuslapsista, meistä voi tuntua, millaista
elämämme voi olla. Siksi hän voi auttaa meitä. Koska on jakanut
meidän osamme – ja koska hän on Jumalan poika. Hänellä on
kaikki valta meitäkin auttaa. Ehkäpä siksi hän kutsuu seuraansa.
Koskettaa meitä ja nostaa pystyyn.
Siksi meidän on yhä
uudelleen opeteltava kuulemaan häntä. Selailemaan yhä
Raamattujemme sivuja ja kuuntelemaan hänen sanojaan.
Siksi me nostamme
katseemme häneen. Ja voimme arkemme keskeltä laulaa vaikka tähän
tapaan.
Herra luoksesi nyt
Tulen, kaikkeen
pettynyt.
Olen tyhjempi kuin
milloinkaan.
Vasta kaipaukseen
Tähän jokapäiväiseen,
Opeta puhettasi kuulemaan.
En jaksa, Jeesus
enempää!
Kuule köyhää
pyytäjää:
Ole luonani, nyt on
pimeää! (J.Jyrä/K.Pispa: Päivä päivältä vain)
Noustaan
vuorille. Sieltä saamme avun. Noustaan myös tunnustamaan
kristillinen uskomme.
Kommentit