Saarna Tuomasmessussa 10.2.2013
Laskiaissunnuntai
Päivän tekstit:
Jes.
58: 1-9; 1. Kor. 13; Luuk. 18:31-43
Uusi kokemus: kävin Taulumäellä Tuomasmessussa ja pidin saarnan. Siitä tuli luultavasti pisin saarna tähän asti. Ainakin rivien perusteella. No, jospa jaksat lukea, kun tänne asti olet jo tullut!
Saarna
On
ilo olla tänään täällä. Viettämässä yhdessä messua.
Iloitsemassa yhdessä. Eikö laskiainen ole ilon ja riemun päivä.
Karnevaalien ja riehan aikaa, ennen kuin laskeudutaan paastoon. Ja
jos tuo rieha ei nyt ihan karnevaaliin asti meillä täällä
yllykään, niin sydämessä ilo voi silti olla.
Haluaisin
miettiä kanssasi tänä iltana sitä, voisiko paastonaikakin olla ilon
aikaa. Vai onko niin, että paasto on sitä sellaista kurjistelua ja
synkistelymeininkiä, itsensä kiusaamista ja herkkujen kieltämistä.
Onko niin, ettemme me ihmiset ole paljonkaan muuttuneet siitä
kuvauksesta, jonka Jesajan kirjasta kuulimme:
”Tuollaistako
paastoa minä teiltä odotan,
tuollaista
itsenne kurittamisen päivää?
Sitäkö,
että te riiputatte päätänne kuin rannan ruoko,
pukeudutte
säkkivaatteeseen, makaatte maan tomussa.”
Minusta
on vahinko, jos näin on. On vahinko, jos nämä tulevat seitsemän
viikkoa ennen pääsiäistä, tämä paastonaika tulee olemaan
ankeana laahustamista, syömistensä kyttäämistä tai oikein sen
esittelemistä kaikille, että näettekös miten minä tässä nyt
tällä tavalla paastoan.
Miltä
sinusta siksi tuntuisi, jos paastonaika olisi sinulle kurjistelun
sijasta ilon aikaa?
Ymmärrän,
että meidän paastossamme on kai kyse siitä, että tutkiskelemme
itseämme, mietimme mistä luopua, miten raivata tilaa tärkeille
asioille elämässä, miten tehdä aikaa ja sijaa Jumalalle, ja antaa
uskon ja rakkauden näkyä siinä mitä teemme. Tai ehkä siinä se.
Ehkä on tarpeen puntaroida omaa elämäänsä tai katsella
sitä, jotta voi kääntää katseensa itsestä poispäin. Ehkä voin
luopua juuri oman vatsani ja napani tuijottelusta nähdäkseni toisen
ihmisen. Ehkä paastonajan kysymyksemme voisi olla siinä, onko
jotain mitä minun tulisi tehdä, jotta tällä matkalla kohti
pääsiäistä näkisin selvemmin lähimmäisen, onko jotain mistä
luopua, jotta näkisin selvemmin Jeesuksen.
Jotta
näkisin lähimmäisen, jotta näkisin Jeesuksen. Jotta uskolle ja
rakkaudelle tulisi enemmän sijaa.
Eikö
siksi paastoa pikemminkin tarvita. Pikemmin siksi kuin
syömistemme pihistelyn vuoksi. Siksi, että paasto auttaisi tekemään
sijaa uskolle ja rakkaudelle meidän elämässämme. Toivoa
unohtamatta. ”Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo ja rakkaus.
Mutta suurin niistä on rakkaus.”
Eikö
silloin tuo profeetta Jesajan välittämä viesti voikin olla viesti
meille,
viesti joka tekee meissä ja paastossamme sijaa rakkaudelle,
välittämiselle, lähimmäisen huomaamiselle:
Jesajan kirjasta:
”Toisenlaista
paastoa minä odotan:
että
vapautat syyttömät kahleista,
irrotat
ikeen hihnat
ja
vapautat sorretut,
että
murskaat kaikki ikeet,
murrat
leipää nälkäiselle,
avaat
kotisi kodittomalle,
vaatetat
alastoman, kun hänet näet,
etkä
karttele apua tarvitsevaa veljeäsi.”
Paastoa
tarvitaan, jotta me huomaisimme mitä lähimmäinen tarvitsee. Jotta
me näkisimme sen, missä joku toinen on apua vailla, sen missä me
voimme olla avuksi.
Yksi
konkreettinen keino olla avuksi tänä paastonaikana on viikko sitten
käynnistynyt Yhteisvastuukeräys. Jälleen Yhteisvastuukeräys
kutsuu meitä lähimmäisiksi ja vierelläkulkijoiksi. Ihminen
tarvitsee toista ihmistä. Lähimmäisyyttä ei voi ulkoistaa, kuten
piispa Irja Askola sanoo. Vastuu on yhteinen.
Tänä
vuonna Yhteisvastuu tuo silmiemme eteen yksinäisyydestä kärsivät
vanhukset. Heitä on Suomessa yli 300.000, vanhuksia jotka kokevat
itsensä yksinäisiksi. He ovat niitä, joita ei käydä katsomassa.
Niitä, joiden kohdalla jokainen meistä on sokea. Niitä, joiden
kohdalla itsekkyys vetää silmäluomemme kiinni tai
välinpitämättömyys kääntää katseemme toisaalle. Kambodzassa
vanhusten ongelmat ovat toisenlaiset. He, lähimmäisemme siellä,
joutuvat elämään vanhuutensa läpikin, elämänsä viime metreille
asti vailla riittäviä tukijärjestelmiä, töitä tehden,
jälkipolvista huoltapitäen.
Vanhusten
tilanne Suomessa ja Kambodzassa muistuttaa meitä siitä, että
lähimmäinen tarvitsee sinua ja minua. Kuka tahansa voi olla
tilanteessa, jossa kaipaa tulevansa huomatuksi, nähdyksi, autetuksi.
Paasto luo siksi myös toivoa, toivoa siitä, että rakkaus saa
sijaa. Että silmämme aukenevat. Että me huomaamme. Että
lähimmäinen tulee nähdyksi ja saa matkakumppanin. Istuupa tuo
lähimmäinen sitten tänään vieressäsi tai kohtaatpa hänet
kotimatkallasi, tai kotona, koulussa, työpaikalla. Paastonaika luo
toivoa siitä, että rakkaus voi saada sijaa siellä, missä me
kuljemme.
Mutta
mistä tällainen rakkaus tulee tekemään sijaa? Mistä saamme
sellaiset silmät, jotka näkevät ja huomaavat? Mistä minulle
löytyisi sellainen rakkaus, joka kaiken kestää, myös silloin kun
olen epävarma itsestäni ja rakkauteni riittävyydestä? Tai
sellainen joka kaikessa uskoo ja kaikessa toivoo, myös silloin kun
tilanne vaikuttaa toivottomalta enkä oikein tiedä mitä pitäisi
tehdä? Tai sellainen, joka kaiken kärsii, senkin että ehkä
joutuisin itse luopumaan jostain toisen vuoksi.
Laskiaisen
evankeliumi lupaa, että sellainen rakkaus syntyy rakkaudesta.
Jumalan rakkauden uhritie tuo rakkauden meillekin. Se tie, jonka
Jeesus kulki Jerusalemiin ja siellä Golgatan ristille asti, on tie,
jota pitkin rakkaus itse astelee meidän vierellämme ja meidän
elämäämme.
Tuolla
tiellä Jeesus kohtasi sokean miehen, miehen joka sokeanakin näki,
että Jeesus on se, joka on hänenkin avukseen lähetetty. Kristus,
Vapahtaja, joka kirjoituksissa luvattiin.
Tuon
tien Jeesus jakoi opetuslastensa kanssa. Opetuslasten, joista
kerrotaan, etteivät he ymmärtäneet yhtään mitään siitä, mitä
Jeesukselle tien päässä tapahtuisi.
Tuolla
tiellä usko ja luottamus Jumalan rakkauteen meitä kohtaan synnyttää
meissäkin rakkautta toisiamme kohtaan. Jo lähteminen paaston
matkalle, tielle kohti Jerusalemia, kohti ristin ja ylösnousemuksen
pääsiäistä, eikö jo se tee sijaa myös uskolle meidän
elämässämme. Uskolle, joka eletään rakkauden tekoina. Siksi
paaston aika on myös uskon aikaa, se tekee meissä myös uskolle
sijaa.
Usko
on se, joka meissä katsoo tällä paastonmatkalla kohti Jeesusta.
Usko on se, joka ehkä ihmettelee, miksi Jeesuksen piti kärsiä,
miksi häntä piti pilkata, häpäistä, ruoskia, miksi hän antoi
henkensä. Usko empii, epäröi, pudistelee hämillään päätään,
mutta tahtoo tarrautua toivoon kolmannesta päivästä. Sillä vaikka
emme opetuslasten tavoin ymmärtäisikään Jeesuksen sanoista yhtään
mitään, tai siitä miksi hänelle kävi niin kuin kävi, niin usko
on se joka ymmärryksen tasosta riippumatta luottaa ja etsii,
tihrustaa ja silmät ammollaan hämmästelee.
Sillä
tavoin etsiskelevänä usko katsoo uskon antajaa kohti. Pyytää kuin
sokea pyytää näköään. Anna minun uskoa. Anna minun ymmärtää.
Sillä nyt katselen vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, ja
tietoni on vielä niin vajavaista. Mutta haluaisin uskoa ja katsoa
sinne päin, mitä kerran vielä perillä näemme. Haluaisin uskoa,
haluaisin rakastaa. Anna minulle näköni, jotta näkisin sinut
Herra, ja jotta näkisin ne ihmiset jotka sinä minun tieni varrelle
olet jättänyt apua pyytämään. Silloin täytä sinä minut
rakkaudella, jotta en olisi noille ihmisille pelkkää sanahelinää
tai vaski, joka vain kumisee tyhjyyttään. Anna sinä elämäni soida
merkityksiä, sanoja jotka tarkoittavat, tekoja jotka parantavat ja
tekevät hyvää.
Jos
siis paastonaika olisi tällainen matka, matka jonka aikana näemme
edes vähän paremmin sen, mistä lähimmäisenrakkaudessa tai
uskossa Jeesukseen on kysymys, niin eikö se silloin voi olla iloinen
asia, ilonkin aikaa.
Kommentit