Saarna 20.1.2013
2. su lopp
Jes. 12:1-6; Room. 12:6-16; Joh. 2:1-11
Kristittyjen on kuljettava Kristuksen askelissa.
2. su lopp
Jes. 12:1-6; Room. 12:6-16; Joh. 2:1-11
Kristittyjen on kuljettava Kristuksen askelissa.
Kristittyjen
on kuljettava toistensa rinnalla.
Toissapäivänä
perjantaina vietettiin kristittyjen ykseyden rukouspäivää. Se
aloitti kristittyjen ykseyden ekumeenisen rukousviikon. Tänä vuonna
ekumeeninen rukousviikko kutsuu meitä muistamaan Intian daliteja.
Dalitit
ovat Intiassa hylkiöinä pidettyjen yhteisöjä. Intiassahan on käytössä kastijärjestelmä, joka perustuu
mm. käsityksiin ihmisten puhtaudesta ja saastaisuudesta. Kastijärjestelmässä kasteja pidetään "ylempinä" tai
"alempina". Mutta dalitit eivät edes mahdu kastien
joukkoon, vaan sijoitetaan kastijärjestelmän ulkopuolelle, koska
dalit-yhteisöjä pidetään kaikkein saastaisimpina ja saastaa
levittävinä.
Sana
dalit
merkitsee sorrettua ja sitä dalitit itse käyttävät.
Kastijärjestelmän takia dalitit ovat yhteiskunnasta syrjäytyneitä,
poliittisesti aliedustettuja, taloudellisesti riistettyjä ja
kulttuurisesti alistettuja. Melkein 80 prosentilla Intian
kristityistä on dalit-tausta.
Ja
se, minkä viimeistään pitäisi meidät kristittyinä pysäyttää,
on se, että tuo kastijärjestelmä ulottuu myös Intian kirkon
sisälle. Myös kristityt erottelevat itsensä kastien mukaan. Myös
kristittyjen kesken vallitsee epätasa-arvo ja kastisorto, joka
polkee ihmisoikeuksia, rikkoo kristittyjen ykseyttä ja hajaannuttaa
Kristuksen ruumista. Tämän pitäisi muistuttaa meitä siitä, ettei
kristittyjen ykseydellä ole maantieteellisiä rajoja. Kun osa
Kristuksen ruumiista kärsii, koko ruumis sairastaa.
Siksi
kun Paavali tänään kehottaa meitä roomalaiskirjeensä sanoin:
”Älkää
pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten
rinnalle.”
niin on pakko pysähtyä, ja kysyä itseltään: suljenko itse jonkun
ihmisyyden ulkopuolelle, pidänkö itse jotakuta alempiarvoisena,
onko joku, jonka kärsimän kivun kohdalla minuunkin sattuu. Onko
joku, jonka rinnalle minä voisin asettua.
Kristittyjen
on kuljettava Kristuksen askelissa.
Kristittyjen
on kuljettava toistensa rinnalla.
Päivän
evankeliumi näyttää meille, kuinka Kristus asettuu ihmisen
rinnalle. Kaanassa vietettiin häitä. Juhlasta loppui viini kesken.
Tyhjät viiniastiat uhkasivat pilata iloisen tapahtuman. Mutta vielä
pahempaa, sulhanen oli joutumassa huonoon valoon vieraiden silmissä.
Kenties tämä seikka sai Jeesuksen tekemään ihmeensä. Ja sillä
tavoin asettumaan ihmisen rinnalle.
Kristuksen
askelet ohjaavat asettumaan ihmisen rinnalle. Kun Kristus toimii, hän
ottaa ihmisen todesta. Hän kohtaa ihmisen sellaisenaan, siinä missä
hän on. Hän tulee mukaan elämän eri tilanteisiin, arkeen ja
juhlaan, iloitsemaan kun on ilon aihetta, itkemään kun itkettää.
Mutta ei hän väkisin änkeä mukaan, niin kuin kuokkavieras. Hän
saapuu kutsuvieraana, silloin kun kutsutaan. Siinä kaikki mitä
tarvitaan. Ei hän ensin edellytä muutosta tai todistelua siitä,
että tänne kelpaa tulla. Vaan saa olla sellainen kuin on. Kristus
tulee auttamaan ihmistä niihin tilanteisiin ja ongelmakohtiin,
joista ihminen kutsuu häntä avuksi. Ei tietenkään ensin tarvitse
päästä ongelmistaan ennen kuin voi tulla autetuksi. Päinvastoin
ja toisinpäin. Kristus tulee luokse, lähelle, kohtaamaan. Ja
kenties juuri tuo kohtaaminen voi olla se ratkaisu. Se, että joku
ottaa todesta. Se, että joku huomaa. Ymmärtää. Kuuntelee. Se,
että joku tahtoo ottaa taakkani kantaakseen. Se, että joku tahtoo
täyttää minun tyhjät astiani.
Ehkä
silloin tuossa kohtaamisessa Kristuksen kanssa toteutuu tuo Jesajan
lupaus: ”Te saatte riemuiten ammentaa vettä pelastuksen
lähteistä.”
Emmekö
me myös kovasti tahdo ammentaa tuosta kohtaamisesta, kohtaamisesta
Kristuksen kanssa. Ammentaa Kristuksen seurasta ja läsnäolosta.
Ammentaa sekä omaan elämäämme että myös toisille. Emmekö
kovasti tahdo kulkea vähäosaisten rinnalla, taistella sortoa
vastaan, auttaa apua tarvitsevia. Emmekö myös kovasti toivo, että
meillä olisi annettavaa, jotain tarjottavaa, jotain millä näyttää
että voimme isännöidä näitä juhlia niin, että kaikki vieraat
viihtyvät. Jotain millä näyttää muille ja Kristukselle, että
minusta kyllä on johonkin.
Mutta
entä jos ruukut ovatkin tyhjentyneet, jos tuntuu, että odotukset
joita minuun on asetettu, etten voikaan niihin vastata. Entä jos
syyllisyys Intian dalitien ja muiden sorrettujen ja vähempiosaisten
tilanteesta käy liian suureksi kantaa. Entä jos en jaksakaan kulkea
rinnalla. Entä jos voimani ja minä olemme ihan lopussa.
Kun omat askelet uupuvat, katsotaan silloin Kristuksen askelia. Mitä hän teki, kun viini loppui? – Jospa loppu onkin alku, jospa pettymys on mahdollisuus. Kristukselle tyhjä ruukku on aina mahdollisuus. Sillä mitä tyhjempi ruukku on, mitä enemmän olen lopussa, sitä enemmän voi hän minut täyttää. Mitä syyllisempi olen, sitä enemmän voi hän minua armahtaa.
Kun omat askelet uupuvat, katsotaan silloin Kristuksen askelia. Mitä hän teki, kun viini loppui? – Jospa loppu onkin alku, jospa pettymys on mahdollisuus. Kristukselle tyhjä ruukku on aina mahdollisuus. Sillä mitä tyhjempi ruukku on, mitä enemmän olen lopussa, sitä enemmän voi hän minut täyttää. Mitä syyllisempi olen, sitä enemmän voi hän minua armahtaa.
Se,
kuinka hän toimii, yllättää ja ylittää odotukseni. Jos odotan,
että hän täyttää tyhjän ruukkuni vedellä, hän täyttää sen
viinillä. Jos odotan, että saan itselleni sen verran, että jaksan
itse jatkaa, hän antaa sen verran enemmän, että voin myös jakaa
toisille.
Me
saamme riemuiten ammentaa vettä pelastuksen lähteistä. Sanan
lähteestä, joka pulppuaa armahduksen sanomaa, sakramentin
lähteestä, joka tuo anteeksiannon ja toivon. Tätä saamme ammentaa
myös niille, joiden rinnalle löydämme. Niille, joita saamme
elämässämme vieraina pitää.
Siitä,
mitä Jumala antaa meille, armosta, laupeudesta, anteeksiantamisen
ilosta, uuden mahdollisuuden aloittamisista, siitä on meidänkin
ammennettava toisille. Kun kuljemme Kristuksen askelissa, kuljemme
ihmisen rinnalla. Niissä askelissa Kristus voi yhä uudelleen tehdä
ihmeitä ja tunnustekoja ihmisten elämässä. Myös meidän
kauttamme.
Tuo
Intian kirkon tilanne, dalitien tilanne, on sellainen, johon täältä
kaukaa voi tuntua mahdottomalta vaikuttaa. Mutta jospa voisimme
luottaa, että Kristuksessa, hänen ruumiinsa jäseninä, mahdoton
onkin mahdollista, vähäinen onkin paljon enemmän, ihan tavallinen
onkin riittävästi. Rukousviikko kutsuu meitä rukoilemaan kaikkien tämän
saman ruumiin jäsenten puolesta, jättämään heidät rukouksessa
Jumalan varjelukseen. Mutta myös rukoilemaan sen puolesta, että me
saisimme auttavat kädet ja toistemme askelten tahtiin kulkevat
jalat.
Joka
tapauksessa me autamme dalitien tilannetta, ja kenen tahansa sorretun
tilannetta, jo tietämällä siitä ja kertomalla asiasta eteenpäin.
Välittämällä, olemalla kiinnostuneita, olemalla huolestuneita
heidän asemastaan. Ehkä se on ykseyden rakentamista pienin askelin.
Tai ehkä se on Kristuksen askeliin suostumista. Ihmisen rinnalle
asettumista.
Rakas
Jeesus,
kiitos että sinä tiedät, mitä me tarvitsemme.
Me emme aina tiedä, miten meidän tulisi rukoilla.
Kuitenkin sinä annat meille paljon enemmän
kuin osaamme edes pyytää.
Auta meitä näkemään suuria ja pieniä ihmeitä,
joita elämässämme tapahtuu jatkuvasti.
Opeta meitä jättämään kaikki asiamme sinun hoitoosi
ja luottamaan kaikessa sinuun.
Kiitos, rakas Jeesus.
kiitos että sinä tiedät, mitä me tarvitsemme.
Me emme aina tiedä, miten meidän tulisi rukoilla.
Kuitenkin sinä annat meille paljon enemmän
kuin osaamme edes pyytää.
Auta meitä näkemään suuria ja pieniä ihmeitä,
joita elämässämme tapahtuu jatkuvasti.
Opeta meitä jättämään kaikki asiamme sinun hoitoosi
ja luottamaan kaikessa sinuun.
Kiitos, rakas Jeesus.
Aamen
Kommentit