Siirry pääsisältöön

Askelmerkkejä hiljaiseen viikkoon

Saarna palmusunnuntaina 1.4.2012

Matt. 21: 12-17

Jeesus meni temppeliin ja ajoi kaikki myyjät ja ostajat sieltä ulos. Hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysenmyyjien jakkarat ja sanoi heille: "On kirjoitettu: 'Minun huoneeni on oleva rukouksen huone.' Mutta te teette siitä rosvojen luolan."

Jeesuksen luo temppeliin tuli sokeita ja rampoja, ja hän paransi heidät. Mutta kun ylipapit ja lainopettajat näkivät, mitä kaikkea hämmästyttävää hän teki, ja kuulivat lasten huutavan temppelissä: "Hoosianna, Daavidin Poika!", he suuttuivat ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nuo huutavat?" "Kuulen", vastasi Jeesus. "Ettekö ole koskaan lukeneet tätä sanaa: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet hankkinut kiitoksesi'?" Hän jätti heidät siihen, meni kaupungin ulkopuolelle Betaniaan ja oli siellä yötä.

Saarna

Sen tien on Herra käynyt loppuun saakka. Jeesus on kulkenut tien, jonka päässä on meille elämä ja autuus.

Jeesus voideltiin Betaniassa. Sieltä hänen tiensä kulki kohti Jerusalemia. Palmunoksin tervehdittynä, Hoosianna-huutojen saattelemana hän nousi tietä ylös pyhään kaupunkiin. Siellä hän meni heti temppeliin.

Jerusalemin temppeli oli jaettu pyhyyden mukaan eri alueisiin. Siten, että kaiken keskuksena oli itse temppelirakennus ja sen Kaikkeinpyhin. Itse temppeliä ympäröivät esipihat, pappien esipiha, miesten esipiha, naisten esipiha ja uloimmaisena pakanoiden esipiha. Jeesuksen askeleet kulkivat tälle uloimmaiselle esipihalle, alueelle, jonne kaikki, myös pakanat, siis ei-juutalaiset saattoivat tulla. Mutta siitä pidemmälle ei heillä ollut asiaa, eikä kenelläkään muullakaan, joka uhkasi temppelin pyhyyttä.

Tällä alueella me ehkä ihmetellen seuraamme, kuinka Jeesus suuttuu, oikein tulistuu ja ryhtyy riehuen kaatelemaan pöytiä ja jakkaroita. Lempeä Jeesus hermostuu. Siihen on oltava hyvä syy, saatamme sivusta seuraten nyökytellä. Jos tämä tempaus temppelialueella on Jeesuksen viimeisen viikon, hänen kärsimysviikkonsa alussa, on sillä kai oltava hyvä syy. Ja jos me aiomme seurata hänen askeliaan aina Golgatalle asti ja siitäkin pidemmälle, on kai meidän pysähdyttävä Jeesuksen kanssa tähänkin ja hyväksyttävä, että nyt on tosi kyseessä.

Joudumme kuulemaan Jeesukselta kaksi viiltävää sitaattia suoraan profeettojen suusta:

1. Minun huoneeni on oleva rukouksen huone. Tämä on profeetta Jesajalta. Jesajan kirjassa luvussa 56 kuvataan, kuinka kaikki kansat saavat tulla temppeliin rukoilemaan. Kuinka Jumala täyttää riemulla myös muukalaiset, myös pakanakansat, kun he siellä rukoilevat.

2. Te teette siitä rosvojen luolan. Tämä on puolestaan Jeremialta. Profeetta Jeremia saa tämän Herran sanan julistettavaksi temppelin portilla: ”Te tulette tähän pyhäkköön, joka on minun nimelleni omistettu, ja sanotte minun edessäni: 'Me olemme turvassa!' Kuitenkaan ette luovu kauhistuttavista teoistanne. Rosvojen luolanako te pidätte tätä temppeliä.”

Rosvojen luola. Rosvojen luola on heidän suojaisa pesäkolonsa, väärintekijöiden turvapaikka. Tulee mieleen, että eikö kirkostakin sanota, että se on armahdettujen syntisten yhteisö. Eikö kirkko ole turvapaikka, jonne saa tulla tunnustamaan syntinsä ja ottamaan vastaan armahduksen. Eivätkö sairaat saa tulla parantajan luo.

Mutta rosvojen luola. Se on pikemminkin paikka, jossa rosvot lymyävät, paikka, jonne paetaan vastuuta ja pakoillaan rangaistusta.

Ja näiden rosvojen pöydät ja jakkarat Jeesus kumoaa. Rahanvaihtajien ja uhrilintujen myyjien toimipisteille laitetaan piste. Uhritoimitus on tullut tiensä päähän. Uhritoimitus, joka mahdollistaa syntisen ja rikollisen elämän. Uhritoimitusta ja koko jumalanpalveluskulttia käytetään väärin, jos uhraamisella ei saavuteta muuta kuin hetkellinen puhtaampi omatunto.

Sen sijaan, anteeksianto ja armahdetuksi tuleminen kutsuu ihmistä parannukseen ja uuteen elämään, ei jatkamaan vanhoja, jo tunnustettuja syntejä ja vääryyksiä. Kirkko on syntisten yhteisö. Jeesus paransi sokeat ja rammat, jotka tulivat hänen luokseen. Heidät, joilla ei ollut lupa mennä pidemmälle temppeliin uhraamaan. Mutta armo jota kirkko tarjoaa, armo jonka Jeesus lahjoittaa, se kutsuu uuteen elämään. Varas älköön enää varastako, jne. Se kutsuu tielle, joka vie ihmettelemään niitä tapahtumia, joiden läpi Herramme kulki. Tielle, joka tuolta temppelin pakanoiden esipihalta kulkee kohti Golgatan ristinpuuta ja kohti tuolle ristinpuulle naulittua kertakaikkista uhria, joka uhrattiin kaikkien kansojen, jokaisen ihmisen puolesta. Jokaisen synnin sovitukseksi.

Siksi seurakunta, joka kulkee Herran askelissa, tekee tätä kulkuaan rukoillen. Rukous on sydämen uhri, uhritoimitus, jonka jokainen saa riemuiten Jumalalle viedä. Esipihojen rajat on pyyhitty pois. Jeesuksen kulkema tie antaa jokaiselle oikeuden, lapsen oikeuden käydä pyhän Jumalan eteen.

Lasten ja imeväisten suusta sinä olet hankkinut kiitoksesi.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun Jeesus antaa lapselle arvon ja tekee lapsesta esimerkin ja mallin meille aikuisemmille. Lapsen vilpitön ylistys, lapsen epäilyksetön luottamus, lapsen varaukseton aitous. Mitä olisi kirkko ilman lapsia. Mitä se olisi ilman lapsen kaltaisia, jotka ottavat anteeksiannon vastaan ihan vaan lahjana, vailla mitään omiin uhritoimituksiin vetoamista. Tai jotka uskaltavat sanoa ääneen uskontunnustuksensa tai jotka elävät luottaen siihen, että tapahtuipa elämässä mitä tahansa, Jumalan lähellä on hyvä ja turvallista olla.

Siksi kun tällä tiellä kuljemme, me tarvitsemme lapsenomaista halua ja uteliaisuuttakin seurata Herran askelmerkkejä. Mutta tarvitsemme myös toisiamme. Siunaamaan toisiamme ja toistemme matkaa. Kulkemaan vierellä. Näyttämään missä se tie viekään. Löytämään perille.

Siksi kirkossa tarvitaan myös kanttoreita, lastenohjaajia ja suntioita. Jotta olisi joku jonka säestyksellä rukous, sydämen uhri nousisi huulille. Jotta olisi joku, joka kulkisi kohti pääsiäistä myös yhdessä lapsen kanssa, tukien ja opastaen. Jotta olisi joku, joka pitäisi kirkon kauniina ja sen ovet avoinna, jotta armahtajaa ja parantajaa etsivä voisi tulla kohtaamaan Vapahtajan. Jotta seurakunta puhkeaisi ylistykseen virsin, sanoin ja teoin.

Siksi me jokainen tarvitsemme toisiamme, kun kuljemme kohti pääsiäistä. Sitä tietä, jonka Herra on käynyt loppuun saakka.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

En tuomitse minäkään

Saarna Huhtakodilla 2.7.2023 5. sunnuntai helluntaista: Armahtakaa! Joh. 8:2–11: Varhain aamulla Jeesus tuli taas temppeliin. Hänen luokseen kerääntyi ihmisiä suurin joukoin, ja hän istuutui ja opetti heitä. Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta. He asettivat hänet Jeesuksen eteen ja sanoivat: ”Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin itse teossa. Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?” He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä. Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan. Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan. Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä. Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. Jeesus kohotti pää

Kaikki sinun askeleesi

Lähtösaarna 27.8.2023 Luomakunnan sunnuntai Joh. 1:1–4 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. Rakkaat ystävät. Tämä on aika tunteellinen tilanne. Lähtösaarna. Monia ajatuksia on liikkunut mielessä lähtöön liittyen. Monia muistoja, monia kasvoja, monia merkittäviä tilanteita tässä kirkossa ja työssä tässä seurakunnassa. Muutokseen liittyy aina liike ja liikutus. Nyt päällimmäiset tunteet ovat kuitenkin kiitollisuuden tunteita. Jyväskylä on ollut minulle hyvä seurakunta oppia ja kasvaa. Tulin tänne nuorena pappina syksyllä 2009, liki 14 vuotta sitten, ilman lukulaseja ja muutenkin monella tavalla eri ihmisenä. Toimin monta vuotta nuorisopappina, mutta lopulta minusta taisi tulla kaikenikäisten, myös ikinuorten pappi. Olen saanut hyviä ystäviä ja tullut läheiseksi niin työkavereiden kuin seurakun

Vanhasta uomasta uuteen alkuun

Tulosaarna Kangasniemen kirkossa 17.9.2023 Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen. Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: ”Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua.” Mutta Herra vastasi: ”Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois.” (Luuk. 10:38-42) Kuva: Päivi Kettunen Hyvät kuulijat kirkossa ja verkossa. Olen nyt parin viikon ajan ajellut Jyväskylästä tänne "Niemelle". Toivakan rajalla tulijan ottaa vastaan kunnan mainoskyltti ja tervetuloteksti: ”Kangasniemi. Kaunis ja uudistuva.” Ainakin ensimmäisten viikkojen kokemuksella paikka on sitä, m