Siirry pääsisältöön

Mutta mitä tekeekään Isä?

Saarna Kaupunginkirkossa 11.7.2011 klo 10
4. sunnuntai helluntaista
Kadonnut ja jälleen löytynyt

Hoos. 12: 6-7; Room. 4: 1-8; Luuk. 15: 11-32

Tuhlaajapoika. Poika, joka sai isältä mitä pyysi. Poika, joka käänsi selkänsä ja lähti isästään kauas pois. Poika, joka tuhlasi kaiken, mitä isältään oli saanut. Poika, jonka oli paha elää isästä etäällä, kaukana, erossa.

Tähän poikaan on helppo samaistua. Eipä taida omakaan elämämme aina mennä niitä polkuja, joita soisimme. Tai joita Taivaallinen Isämme hyvyydessään toivoisi meidän kulkevan. Omaa matkaamme silmäillessämme saa tuhlaajapojan kertomus tuttuja sävyjä. Rivien välistä luemme ja kuulemme oman syntisyytemme, omat väärät valintamme, oman häpeämme kolkutuksen.

Mutta vaikka kyseessä onkin kertomus tuhlaajapojasta ja vaikka itsensä tutkistelu, sen oman polun tallaamisen arvioiminen onkin tärkeää, sopisiko, jos tänään tuhlaajapojan tai oman itsemme sijaan tarkastelisimmekin ennen kaikkea sitä, mitä tekee tässä kertomuksessa isä. Sillä eikö tämä kertomus ole pohjimmiltaan kertomus siitä, millainen Jumala on ja mitä Jumala tekee, millä tavoin Jumala rakastaa meitä ihmisiä?

Mitä isä siis tekee?

Isä jakaa omaisuutensa. Poika saa mitä pyytää. Meidän Jumalamme on lahjoja jakava Jumala. Mikä on se omaisuus, jonka me olemme Jumalalta saaneet? Tähän tuskin löydämme yhtä vastausta. Mutta ainakin jo elämä itsessään on lahja, jonka Jumala on meille antanut, jotta käyttäisimme sen viisaasti. Emme tuhlaillen, emme kadottaen sitä tai sen mielekkyyttä.

Tässä meidän kertomuksessamme elämän mielekkyys katoaa, kun poika valitsee elämän kaukana isästään, isästä erossa. Entäpä jos elämän antaja onkin antanut meille tämän lahjan, jotta pysyisimme häntä lähellä? Jotta hän saisi pitää meitä luonaan ja lahjoittaa meille niin paljon muutakin.

Kristinuskossa kutsutaan synniksi kaikkea sitä, mikä etäännyttää tai vie meitä eroon Jumalasta. Oman syntisyyden näkeminen on siksi tärkeää, että tuhlaajapojan tavoin ymmärtäisimme kääntää suuntaa ja sanoa: ”Ei, nyt minä lähden isäni luo.”

Ja kun me teemme näin, mitä tekeekään isä. Ei merkkiäkään näpäyttämisen tarpeesta, ”mitäs minä sanoin” -asenteesta, halusta opettaa tai tuomita. Ei. Isä vain iloitsee. Isä näkee pojan ja heltyy. Isä juoksee vastaan, sulkee syliinsä ja ottaa luoksensa palanneen suudelmin vastaan.

Meidän Jumalamme on luokseen ottava Jumala. Jumala, joka ottaa takaisin. Jumala, joka ilahtuu, kun ihminen ymmärtää tarvitsevansa häntä. Jumala, joka vastaa ihmiselle, joka synnin hädässä huutaa häntä avuksi. Meidän Jumalamme on Isä, joka rakastaa meitä tavalla, joka ylittää ymmärryksemme. Jumalakin tuhlaa. Hän tuhlaa rakkauttaan. Hän on Tuhlaaja-Isä. Tuhlaaja-Isän rakkaus on tuhlailevaa, koska se ei kysy meidän ansioitamme tai edes halukkuuttamme ottaa sitä vastaan. Jumala rakastaa luomiaan niin tuhlailevasti, että se saattaa meitä itse asiassa vähän ärsyttää.

Sillä kuten kotiinpalanneen pojan veli, emmepä mekään aina taida osata iloita tai suostua iloitsemaan, jos joku toinen tekee elämässään hyvän ja oikean ratkaisun, löytää kotiin, löytää Jumalan, uskaltaa pyytää anteeksi, ja saa osakseen armoa ja rakkautta, jota hän ei itse millään ansaitse. Veljen tavoin mekin usein tuhlaamme mahdollisuutemme kanssariemuun, iloon yhdessä tuon parannuksen tehneen veljemme tai sisaremme kanssa. Tuhlaamme mahdollisuuden tukea häntä, rukoilla hänen puolestaan, lausua yhdessä kiitoksen hänen kanssaan.

Uskon, että tällaisia mahdollisuuksia me tuhlaamme melkolailla, kun tuijotamme vain omaa elämäämme. Kun katselemme itseämmekin armottomin silmin ja olemme sokeita käsittämään, kuinka Jumalan katse meitäkin kohtaan on rakastavan, kaiken anteeksi antavan Tuhlaaja-Isän katse.

Sillä meidän Jumalamme on rohkaiseva ja kutsuva Jumala. Kun tuhlaajapojan veli mököttää juhlien ulkopuolella, mitä tekee isä. Hän tulee pojan luo. Suostuttelee tätä. Rohkaisee liittymään yhteiseen iloon. Hänen rakkaudestaan riittää kyllä molemmille pojilleen. Siksi sillä, joka jo elää lähellä isää ja jonka elämä on jo isän läsnäolon siunaama, on täysi syy iloon ja juhlaan. Iloon siitä, että joku toinenkin haluaa elää isää lähellä. Joku toinenkin löytää elämälleen merkityksen isän lähellä. Kokee, että isän lähellä on hyvä olla. Siellä voi tuntea itsensä rakastetuksi, vaikka ei itse näkisi itsessään mitään rakastamisen arvoista. Isän lähellä ei menneillä harhateillä ole väliä. Isä iloitsee siitä, että olet palannut takaisin.

Koska isä on tällainen ja koska Jumala on tällainen, uskaltautuu tuhlaajapoika paluumatkalle isän luo. Ehkä Jeesus haluaa ennen kaikkea tällä vertauksellaan kuvata Jumalan tuhlailevaa ja riittoisaa rakkautta, jotta me anteeksiantoa tarvitsevat saisimme rohkeuden kääntyä harhapoluilta takaisin Isän luo. Pyytää häneltä anteeksi ja luottaa hänen tuhlailevaan armoonsa. Luottaa siihen, että aina on syli avoinna.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Niin kuin äiti lastansa - äitienpäivän saarna

Saarna äitienpäivänä 12.5.2012 6. sunn untai pääsiäisestä, Pyhän Hengen o dotus   Jes. 44:1-5; Room. 8:12-17; Joh. 15:26-16:4 Millaisia odotuksia sinulla on Jumalan suhteen? Odotatko tai toivotko jotain omaan elämääsi vai läheistesi elämään? Vai odotatko Jumalalta mitään? Millaisia ajatuksia odottaminen sinussa herättää? Odotatko toiveikkaasti vai onko mukana pelkoa? Äitienpäivään ajatukset odottamisesta sopivat. Helposti tulevat mieleen erilaiset odottamiset. Ne tilanteet, kun äiti on istunut lapsen kanssa lääkärin odotusaulassa, tai kun äiti on odottanut lastaan illalla kotiin. Sellainen odotus on täynnä huolta ja välittämistä. Taivaan Isä, katso tämän lapsen puoleen. Sellainen on monen äidin rukous. Ja tietysti äitiyteen kuuluu se lapsen syntymän odotus. Odotusaika, johon liittyy monenlaisia kysymyksiä. Toiveita ja pelkoja. Haluan siksi jakaa kanssasi erään kertomuksen, joka pohtii tätä syntymän odotusta hieman eri näkökulmasta, lapsen silmin. Olipa

Veden voima

Saarna 18.8.2024 13. sunnuntai helluntaista: Jeesus, parantajamme 2. Kun. 5: 1-15; Ap. t. 3: 1-10; Joh. 9: 1-7, 39-41 Oletko käynyt kesällä uimassa? Minäkin pääsin pulahtamaan Puulaan ensimmäistä kertaa. Ja oli muuten kerrassaan kirkkaan puhdasta vettä! Puulan vesissä kelpaa pulikoida. Vesi virkistää. Vesi virvoittaa. Vedessä uiskentelu voi rentouttaa. Ja vedellä on aika olennainen merkitys ihan meidän hengissä pysymiselle. Mihin kaikkeen vettä tarvitsemmekaan? Vesi on paras janojuoma. Suositusten mukaan ihmisen olisi hyvä juoda 1,5 litraa nestettä päivässä.  Helteellä vesi viilentää ja varjelee kuumenemasta liikaa. Vesi sammuttaa tulipalot. Veden avulla valmistamme ruokaa. Vesi antaa kasvun viljalle ja muille kasveille, joista valmistamme ruokaa. Pesemme vedellä vaatteet ja astiat ja itsemme. Huuhtelemme hampaamme. Peseytymällä ehkäisemme tautien leviämistä.  Vesi auttaa pysymään puhtaana ja hygieenisenä.  Vedellä on siis voima ihan arjessa pärjätäksemme. Ehkä e

Anna ihmeille mahdollisuus

Saarna 3.11.2024 Rippikoulustartti Kahden valtakunnan kansalaisena Room. 13: 1-7; Matt. 17: 24–27 Kuva joakant Pixabaystä Kuinka moni on joskus käynyt ongella? Kuinka moni on joskus saanut kalan? Kuinka moni on löytänyt kalan suusta kolikon? No se olisikin aikamoinen yllätys. Kolikoita kalan suusta harvemmin löytyy. Ja on se niinkin, että ihan joka onkireissulla ei tule välttämättä edes sitä kalaakaan. Joskus kalan saaminen on iloinen yllätys, vaikka se tulisi ilman kolikkoa suussa. Ehkä Jeesuksen pointti ei ole tässä antaa kalastus- tai tienausvinkkejä. Ehkä sitä rahaa kannattaa yrittää hankkia jotain muuta kautta kuin kalojen suuhun kurkkimalla. Mutta mikä se Jeesuksen pointti sitten on? Mitä Jeesus tässä haluaa meille sanoa? Minulle tulee ekana mieleen, että kannattaa antaa ihmeille mahdollisuus. Koska elämä voi joskus yllättää. Elämä voi yllättää, kun uskaltaa ihmetellä ja olla joskus suu ammollaan kuin kalalla. Niin kuin järvi on täynnä kaloja, jotka ei nappaa koukkuun